lördag 26 mars 2022

Volati inför Q1 och kommande utdelningar

Senast det var aktuellt att öka i Volati går att läsa om här. Nu har Volati kommit ut med hur invasionen av Ukraina påverkar bolaget. Det är främst Tornums planerade leveranser som påverkas. Omsättningsmässigt inget större avbräck egentligen men det kommer få en resultatpåverkan under Q1. Det kvartal som redan innan brukar vara det svagare kvartalet.

I min bok gör det att Volati med den kursnedgång som varit än en gång börjar närma sig köpvärt. Det var ju länge rejält upphausat som mycket annat. Mr Market har ju den tendensen. Man får dock bara försöka och inte dras med i köp då utan spara sina köp till då man får lite mer för pengarna. För långsiktigt tror jag starkt på detta bolag som uppvisat en fin tillväxt över åren.

Tornum fokuserar på spannmålsanläggningar och då är naturligtvis Ukraina en viktig delmarknad. Dock så ser jag det inte som om det är långsiktigt kört för det. Ryssland kommer inte vinna sitt krig. En dag lär spannmålsanläggningar både behövas som återuppbyggas. Det handlar om en förskjutning i tid därefter kommer det finnas ett enormt investeringsbehov.

Jag ser inte att det inte kommer strömma medel till Ukraina för återuppbyggnad och nödvändiga investeringar när kriget är över. Tvärt om. Jag hoppas och tror m.a.o. resten av Europa och USA kommer ställa upp med fortsatt stöd även för återuppbyggnad efter kriget.


 

 

Värderingsmässigt så ser jag gärna Volati komma ned lite till. Gör aktien det så står jag redo att öka. 

Förutom insättningar så bjuder våren på flertalet utdelningar. De ska allra helst återinvesteras i bolag som ger vettig avkastning över tid. Nu närmast kommer det utdelningar från bl.a. Platzer, SKF, SBB, Beijer Alma och Castellum.


För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

2 kommentarer:

  1. Låt oss hoppas de konfiskerar oligarkernas, Putins och ryska centralbankens medel till återuppbyggnad. Det måste kosta hårt för dem personligen!
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja alltihopa är fruktansvärt och förhoppningsvis kommer det stå dem dyrt.

      Radera