måndag 7 mars 2022

Rysslands invasion av Ukraina VI

Ska trots det hemska försöka fokusera på börs och investeringar i detta inlägg i första hand.

Vi är nu inne i den vecka där eventuellt en ”botten” skulle kunna sättas om man ser till snittet för börsutveckling vid krigsutbrott. Mr Market ned ca 8 % från invasionsstart.

Fear & Greed är på 13 vilket kan användas som en sentiment-mätare. Min egen bevakningslista listar ungefär 4 av 10 som ”gröna”. En hel del i portföljen faller medan dollar-noterade innehav så som t.ex Berkshire Hatahaway håller uppe. En usd kostar väl drygt 10 kr nu. Bitcoin ligger hyfsat still. Guld är som alltid i kristider det som folk vill ha. Ser noteringen 640 kr/gram.

Jag håller vare sig bitcoin eller guld som finansiella placeringar.

Jag låter som alltid ett litet veckosparande fylla på portföljerna i vått och torrt. Det har jag ökat. Summan ökar när Mr Market är missmodig och minskar när Mr Market får fnatt på uppsidan. Detta för att jag ska ha mindre pengar att röra mig med när det är ”dyrt”, men mer när det blir ”billigare”. Med det sagt så har dessa pengar inte lika stor påverkan på portföljen som de en gång hade, men det är en psykologisk viktig detalj.

Om Mr Market fortsätter ned härifrån så ligger det närma att ta lite från ”sidlinjen”. Blinkar ca 5 av 10 gröna samtidigt som rädsla sitter i Mr Market så är det en ganska bra signal att sätta lite extra pengar i arbete.

Som alltid är det svårt att veta vilket bolag som utgör bästa investeringen på 1,5 10 års sikt. Därav blir det i så fall spridda skurar av små tilläggsinvesteringar. Här letar jag efter en balans mellan bolag och sektorer samt väger in relativ värdering. I detta nu har jag inga nya bolag eller sektorer att investera i utan det är befintliga innehav som gäller. 

Gör en liten minnesnotering kring några blandade aktier och nuvarande värderingar för att ha som tidsmarkering.

Hexpol PE 13

AQ Group PE 13 

Micron Technology PE 13

Handelsbanken P/B 0,9

Sampo P/B 1,6

Nolato PE 19 

General Dynamics PE 22

Alphabet PE 23

Netflix PE 32

Indutrade PE 34

Nu en liten notering kring invasionen.

Det verkar som den ryska offensiven mattats av. Istället terrorbombar man städer. Förtrycket på den ryska hemmaplanen verkar hårdna än mer. Knepiga ideer har kommit från ryskt håll om att öppna upp humanitär korridor från städer man bombarderar men där korridorerna ska gå till Ryssland/Vitryssland. Undrar om det är för att använda befolkning som gisslan eller ett sjukt PR-trick? Korridoren ut till ukrainskt kontrollerat territorium verkar ha misslyckats då de civila då istället blivit beskjutna. Man blir bara förbannad hur något sådant här får hända, I Europa, 2022. 1,7 miljoner människor är på flykt.


 

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar