onsdag 16 mars 2022

Rysslands invasion av Ukraina VIII

Den fruktansvärda invasionen av Ukraina fortsätter. De ryska framryckningarna verkar saktas ner mer och mer och tesen från vad "expertisen" verkar säga är att det finns bara konventionell offensiv kapacitet kvar för drygt en, en och halv, vecka till. Sedan blir det antingen ställningskrig, riktiga förhandlingar eller än mer terrorbombningar. I värsta fall kemiska vapen då Ryssland ej verkar ha förmåga då att komma framåt på annat sätt. Jag skriver Ryssland. Tänker inte använda någon bokstav som är målad på många invaderande militära fordon. Det är enligt mig inte bara ett militärt grepp att visuellt identifiera vän eller fiende. Det är också PR-mässigt ett sätt att främja landet i sig från att de är stridande. Det är de facto Ryssland som invaderar. Det är Rysslands ledning som gett ordern. Ledningen över Ryssland av allt att döma sköts av en man.


 

Ryska terrorbombningar fortsätter. Mariupol kommer vara en stad som, tyvärr, kommer gå till historien. Liksom Groznyj och Aleppo. Offer för brutalt och skoningslöst bombardemang eftersom man inte kan vinna staden på annat sätt.


 

Även om kriget skulle sluta i morgon kommer de här veckorna som varit bli inpräntade i historiebeskrivningen som något av de mest avskyvärda som Europa upplevt under början av 2000-talet. Likt Tyskland länge fick bära på skammen från Andra världskriget är det högst troligt att en liknande svart gloria kommer ligga över Ryssland framöver. Detta p.g.a. en man och dennes maktambitioner och ego. Det är fruktansvärt. Det är sjukt.

Samtidigt hjälper det inte att sitta i Väst och påpeka detta. Det är synd att det är som det är i Ryssland. Med förtryck och maffiametoder.  Demokrati och välstånd har dock inte kommit från ovan till något västligt land. Det har man fått kämpa för. Det går inte hela tiden säga. "Det är inget att göra åt. Det är som det är. Det har alltid varit så." Vill man få till en förändring så måste man göra något. Verklig förändring måste komma inifrån.

Demokrati har också sina baksidor. Många gånger kan man tycka att det är mest käbbel, långa beslutsvägar och inga riktiga beslut bara kompromisser, men. Det har sina fördelar också. Framförallt att trots sitt kringelikrok och svängande fram och tillbaka så fungerar det för att ge människor mer frihet och mer välstånd än vad de annars skulle ha.

Slut på filosofierandet. Bloggen heter Spartacus Invest. Inte Aristoteles Invest.

Drygt två veckor in verkar index, OMXS30, bottnat. Det följde det historiska mönstret. 

Idag, tre veckor efter invasionen, verkar index åter vara på nivån den var innan invasionen. Idag är ca 3 av 10 bolag på bevakningslistan på "grönt".

Krigsutbrottet har inte påverkat mycket vad det gäller mitt aktiesparande. Då jag sätter in pengar veckovis så ökades summan den senaste tiden p.g.a. fallande kurser. Inga pengar togs in från sidlinjen för värderingarna/billiga objekt var inte så många.

Kriget har påverkat mig, känslomässigt, som person långt mer än vad t.ex. andra kriser påverkat mig. Varför får jag analysera när jag fått lite mer distans till händelserna, men det finns väl säkerligen orsaker till det.


För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar