söndag 13 mars 2022

Alibaba i tigerns år

Vet att jag slängde ur mig att nu när vi gått in i Tigerns år kanske liknande oro och kriser som vi fick förra gången vi gick in i Tigerns år kunde uppenbara sig.  


 

”Det var Greklandskrisen förra gången det var Tigerns år. "Kriser" kommer och går. Vi får se vad det blir för kriser denna gången.”

Greklandskrisen var en politisk/finansiell kris. I år har vi en politisk/militär kris.

Den politiska risk som legat som en våt filt över Alibaba inklusive andra kinesiska bolag har inte lättat. Tvärt om har den ökat. Politisk press inte minst från kinesiskt håll som gjort att böter och andra saker haglat. Därtill som det verkar utflöden av kapital då det pratats en hel del om att kinesiska bolag inte ska kunna vara listade i USA längre. Ja det är mycket på makro-sidan som gått emot detta bolag den senaste tiden.

Bolagets aktie var surdegen under 2021 och 2022 har inte börjat bättre.

Låt oss se vad vi kan uttolka från senaste rapporten. Bolaget har delat räkenskapsår så vid årsskiftet slutade bolagets Q3.

Den totala omsättningen växte bara med 10 %. Det är lågt för att vara Alibaba. Det berodde på svag tillväxt i Kina (+7%) som utgör den absoluta majoriteten (ca 70 %) av Alibaba. Cloud växte med 20 % och International Commerce med + 18 %. De ger dock bara ca 7-9 % av Alibabas intäkter

Balansräkningen är stark och en nettokassa på ca 59 miljarder usd ger att det nu motsvarar ca en femtedel av börsvärdet. I nuläget återköper bolaget en mängd aktier.

Vinsten kom ned rejält. Nedskrivningar tog en rejäl tugga på vinsten och nuvarande EPS TTM ligger på ca 3,8 usd/ADR.

Väldigt många faktorer som spelar in här så jag vågar mig inte på en gissning var vinsten kan landa på framöver. En annan stor fråga är hur relation USA – Kina kommer utveckla sig detta året. På makro sidan finner jag det troligt att Kina kommer snart börja gasa, finansiellt. Inte minst för att det kan behövas i och med kriget i Ryssland och den risk för lågkonjunktur som föreligger. Det är dock inte samma sak som att bolag som tidigare varit i onåd ses med vänligare ögon igen.

Kursmässigt är mitt innehav i Alibaba ingen vacker syn. Vi får se hur det hela faller ut. I mitt tidsperspektiv så är vi nu inne i halvtid av en ”normal” utvärderingsperiod. Det hör till att när bolag tilldrar sig mitt intresse så är det något som orsakat att de blivit ”billiga”. De blir därefter oftast ännu billigare. Alibaba bär risken att bli en rejäl value trap. En politisk sådan (grundaffären i sig vill jag påstå går bra ändå) och det är i så fall en ny bekantskap.

Oavsett pris så ämnar jag inte öka eftersom jag redan fyllt på den position jag kan tänka mig i den här typen av bolag. Det är någonting jag lärt mig över åren i alla fall. Det klassiska är att man låter det gå 2-3 år innan man drar plåstret för att inte den s.k ”oppertunity cost” ska fortsätta ticka på allt för länge. Eller så har förutsättningarna ljusnat till dess, likt hur konjunkturer brukar utvecklas. Alibaba-caset får troligen spela ut enligt denna plan.

Så. Jag vet att Kina och kinesiska bolag inte är populära i bloggosfären så var så goda att dumförklara mig i kommentarsfältet.

Edit: Amerikanska investmentbanker har även nyligen kommit ut med sänkta rekar för bl.a. kinesiska tech/it-aktier "calling them “uninvestable” over the next six to 12 months due to rising geopolitical and macro risks." Vilket bl.a. har att göra med kriget i Ukraina och eventuellt ökade spänningar mellan Väst och Kina. En hel del utländskt kapital ser ut att flöda ur de kinesiska börserna. Osäkert i nuläget hur Kina agerar. Just nu ter det sig som en politisk balansgång. Kina bör rimligtvis vara mer beroende av att världshandeln med dem fortsätter. Samtidigt som de är politiska motståndare till USA. På lång sikt, om ekonomin får fortsätta utvecklas och det tuffar på bör man dock växa ikapp och om USA. Medan om det slår stopp i handel och ekonomin kommer skapa stora, stora svallvågor. För alla.

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

3 kommentarer:

  1. Jag var med på tåget under Augusti till November ungefär och tänkte egentligen sitta längre, men när man läst artiklar om hur kommunistpartiet suger ut techbolaget och ändrar retroriken törs inte jag vara kvar. Fokus har ändrats från att tjäna pengar till "social stabilitet" och jag tror att ändras inget för dem innan partikongressen i höst, kommer inget ändras på ett bra tag framöver. Med det sagt har vi Charlie Munger som uppenbarligen ser något annat. :)

    SvaraRadera
  2. Alltid svårt att veta hur det ska utveckla sig. Inte minst i korta perspektivet.Såg idag att Alibaba steg med 27 % i Hong Kong idag. Sjuka rörelser. I morgon kanske det är ned lika mycket. Mr Markets vägar äro outgrundliga...

    SvaraRadera
  3. Det som ändrades var att staten ska köpa aktier... Är det ett försök till att förstatliga bolag?

    SvaraRadera