lördag 12 mars 2022

Micron

Halvledarbristen har varit ett tema länge vilket. Inte minst har det skapat flaskhalsar i ekonomin, redan innan Rysslands invasion av Ukraina.

Senaste rapporten kom i strax över min förväntan vinstmässigt och bolaget fortsatte guida stark efterfrågan på minneschips.Vinstökningar och positiva utsikter har gjort att kursen dragit iväg uppåt, men nu har då värderingen kommit ned igen. Nuvarande PE-tal är 11.

Några produktionsfaciliteter ska ej finnas i Ryssland eller Ukraina. Micron har sina ställen lokaliserade i USA, Kina, Indien, Japan, Sydkorea, Malaysia, Singapore, Taiwan, Belgien, Tyskland, Israel, Italien samt Storbritannien. 


 

Däremot så har man ibland drabbats av covid-utbrotten i Asien med medförande nedstängningar och restriktioner. Den långsiktiga trenden ter sig dock stabil och växande. Inte minst när datacenter och 5G teknik ska byggas ut.

Det var heller inte många dagar sedan det hölls möte i USA med Samsung, Micron m.fl. angående halvledarsatsning. Finns ett förslag i kongressen om en satsning på 52 miljarder usd för att få ökad produktion i landet. Totalt har amerikanarna tänkt lägga 190 miljarder usd för att teknologisatsningar i landet.

Det är inte jättekonstigt att USA:s ekonomi går som tåget, dollarn stärks sakta men säkert för man satsar på att få igång saker där.

Blir lätt deprimerad över att många satsningar i vårt eget land går till att göra det enklare att jobba mindre, kunna vara hemma mer med ännu mer ersättning eller punktskatter till höger och vänster för att vi ska få ökade kostnader. Men vad vet jag.

Innehaven i min portfölj som är noterade i SEK är nu ca 2/3 och det är faktiskt den lägsta exponeringen jag kan minnas. Är i regel mer viktad mot SEK. Det är ju här jag lever, verkar och bor. Har inte att göra så mycket med ökningar i usd-noterade innehav utan att de bolagen inte följt med ned de här veckorna samt att dollarn stärkts.

Sverige och Europa som regioner verkar fått en hel del utflöden.

Går vi tillbaka till Micron så visst kan det tillkomma störningar så här under 2022, men jag lutar åt att bolaget är en långsiktig vinnare. Om det ena tar ut det andra så kanske vi får en ganska stillastående vinstutveckling detta år. Det är ok för mig. Som sagt bolaget handlas under de förutsättningarna på PE 11 och lyfter man blicken lite högre så tycker jag mig se tillväxt. 

Några tankar om Micron eller halvledarindustrin som sådan?

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar