lördag 5 mars 2022

Rysslands invasion av Ukraina V

Dags för en notering igen. 10 dagar in på Rysslands invasion av Ukraina. Över 1,2 miljoner människor har under denna tid tvingats på flykt från Ukraina. Fler lär det bli då det ser ut som om Ryssland, som befarat, börjat utsätta civila i städer för bombardemang.


 

Sägs också att Mr Despot ej på något sätt kommit på andra tankar utan greppar allt hårdare om kontrollen i Ryssland samt mobilserar nu än fler att skickas till Ukraina. Så otroligt många liv som går miste. Totalt i onödan. För en mans ego.

Uppgifter gör också gällande att man hos fångad rysk trupp funnit order daterade från den 18 februari om att anfall skulle ske. Ett par dagar senare rullade det i gång.


Ryssland har av allt att döma mött hårdnackat motstånd. Det troliga är att man långt ifrån nått de mål man önskat enligt sin egen satta tidsplan. 

Känns udda. Nu, liksom under pandemier, men låt oss ändå övergå till det finansiella. Då det ändock är bloggens tema. Rubeln har rasat och Moskva-börsen har hållit stängt allt sedan konfliktens början. Utländskt noterade ADR:er har rasat.  Går ej sälja ryska aktier, index viktas om, utdelningar lär inte gå till utlänningar från ryska bolag m.m. Lite anektodiskt så på ryska TV-nyheter har en börsanalytiker skålat för aktiemarknadens död i Ryssland.

 


På hemmabörsen så har OMXS30 gått ned ca 7-8 % sedan invasionens början. De amerikanska innehaven håller uppe mer. Dels värderingarna själva, men inte minst på grund av den stärkta dollarn. Den här utvecklingen har naturligtvis drabbat min egen portfölj också . Den ”kudde” som finns i portföljen är Berkshire Hathaway som i år nästan stigit 10 % samt ”boostats” ytterligare utav en ca 10 % stigande dollar.

Det råder med andra ord inte marknads-panik. Det här är en annan form av marknad än den som rådde t.ex. under corona-kraschen eller finans-kraschen. Var man inte med då så kan det vara bra att se skillnaden. Panik råder det då i princip allt faller.  Även guld stiger nu vilket är klassiskt vid osäkerhet. Det nya ”digitala guldet” kryptovalutor stiger mig veterligen heller inte, tvärt om. Vilket indikerar att det mer är en tillgång som visar på riskvilja på marknaden. Inte hedgar mot osäkra tider. Dock kan jag för lite om för att vara säker på något kring krypto. Jag investerar i aktier.

När jag kollar på min bevakningslista så landar vi på strax över 1/3 i ”grönt”. Mr Market börjar alltså servera mer aptitliga priser nu. Även om det gör marginell skillnad på portföljen i stort så följer jag samma plan som alltid och växlar upp veckosparandet i och med fallande värderingar.

Det är inte lätt att veta vad som blir de bästa köpen, men det har enligt mitt sätt att se alltid varit en bra strategi att nettospara mer i aktier när det är billigare än att göra som så många andra. Ösa in som mest efter en lång tids uppgång. Man ska alltid vara en nettosparare, men försök köpa för mindre summor då det är dyrt. Öka när det ser billigare ut. På sikt får du då mer för varje krona du investerat.

Ett annat förslag är att bestäm redan innan vilken exponering du vill ha i enskilda innehav. När du uppnår det. Nöj dig där. Saker kan nämligen kan gå fel. 99 % av portföljen i en enskild aktie, bransch eller land är inget jag rekommenderar.

Som jag skrivit innan. Ca 15 % ned på ungefär lika många dagar är snittet för krigsutbrott. Det gör att det vore inte konstigt om europeiska aktier åker ned mer utifrån rådande situation. Säger inte att det ska det. Har ingen aning. Kan gå hur som helst. Dels var Mr Market inne i en korrektion redan innan invasionen samt dels har det här kriget med tillhörande sanktioner en inneboende risk att kosta mer än många andra krig. Men så må det vara. Den framtida kostnaden för att inte stå emot aggressionen nu kommer vara mycket, mycket högre än om man tar det nu.

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

4 kommentarer:

  1. Väldigt tragiskt, hoppas verkligen att detta löser sig snart.

    SvaraRadera
  2. Man kan väl säga att denna period visar det vi vetat sedan innan, dvs att Sveriges lilla börs är lite mer av högrisk i orostider.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera