lördag 19 mars 2022

Köpt SKF

Jag tror inte SKF behöver någon presentation då det är ett klassiskt industribolag. Såvida det inte är så att det är dylika bolag ingen längre minns utan allt handlar numera om vad som finns i "molnet"...

Hur som helst. Ska göra en kort notis bara. SKF, liksom Alfa Laval m.fl. är bolag som man kan passa på och köpa när de handlas till rimligt pris. Vill man så kan man hålla dem över tid. Eller så kan man ha dem att omsätta till kassa när Mr Market ibland blir för överoptimistisk. Bolag som står sig i vått och torrt. Sakta trendar de uppåt i vinster och affärer, men där värderingarna kan svänga upp och ner.

Varför väljer jag att köpa SKF nu? Varför just SKF?

Värderingen.

SKF handlas nu på rimliga multiplar. Ni vet vad jag brukar skriva. 10 x toppvinster är rimligt för konjunkturkänsliga bolag. P/S-nässigt handlas SKF B på ca 0,9. Detta på för ett bolag som presterar ca 4-5 % organisk tillväxt årligen med en rörelsemarginal på ca 11 % även om den ligger något högre just nu. Direktavkastning ligger f.n. på ca 4 %

Balansräkningen är fin. Det kan bli lite extra tilläggsförvärv över tid om man så vill. Jag tror världen kommer fortsätta snurra några varv till. Exponering är både mot industri som fordonstillverkning.

Sist det var attraktivt att köpa SKF var under corona-kraschen samt då konjunkturen vek 2018.

Så bland lite annat som småköpts så tillfördes portföljen under veckan även SKF. 

Några tankar om SKF?

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

 



2 kommentarer:

  1. Vad tänker du kring tyska Schaeffler AG? Hört att de är konkurrenter till SKF och vid första anblick ser de betydligt billigare ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sämre balansräkningen, sämre marginaler. Ser SKF som kvalitetsmässigt bättre och med större förmåga att härda ut eventuella tuffa perioder. Sedan kan naturligtvis Schaeffler falla ut som ett bättre köp beroende på tidshorisont.

      Radera