tisdag 1 mars 2022

Rysslands invasion av Ukraina IV

6 dagar in på Rysslands invasion av Ukraina, samt efter införande av sanktioner mot Ryssland så ser det ut som om Mr Market fortfarande inte gungat till jättemycket. Dollarn har stärkts och förutom bankaktier idag så verkar i alla fall amerikanska aktier hålla uppe sina värderingar relativt väl.

Svenska och europeiska har vobblat till lite och i skrivande stund ligger t.ex. OMXS30 på ungefär samma nivå som på invasionsdagen då det sjönk ca 3-4 %.

Följer man diverse rapportering så ser det ut som ryska styrkor sakta avancerar, men också lagt om sin taktik nu i dagarna. De första dagarna ter det sig som dåligt informerade, dåligt utrustade, dåligt koordinerade trupper ryckte in.  Nu verkar det ryckas fram mer koordinerat samt att man även verkar vilja ringa in städer samt utsätta dem för bombardemang istället. En väldigt, väldigt otäck utveckling.


Nedanstående karta är en eventuell bild av läget just nu.


Väst har som sagt svarat med sanktioner. Ryska lydstaten, Vitryssland, verkar också gått in med trupp nu i Ukraina. Det eskalerar. Närmar sig nu 400.000 flyktingar in i Polen. Kommer galningen bomba sönder städer i ett försök att knäcka försvarsviljan så kommer det bli oerhört otäckt.

Ska jag försöka återgå till ett fokus på investeringar så det som hänt i portföljen är att de usd-noterade tillgångarna har gått relativt bra. Portföljen blir alltså lite mer viktad mot amerikanskt. Både på grunda av börskursernas utveckling själva men också den uppåtgående dollarn.

Mycket annat har gått ned. Själv har jag inte ”dipp” köpt eller dylikt utan hållit mig till den plan jag har att följa som innebär att jag kontinuerligt avsätter en liten slant. Det råder ingen panik, än, som det gjorde ett tag under corona-kraschen. Det är m.a.o. en ganska avmätt, avvaktande, hållning hos Mr Market.  

Investeringsmässigt tar jag det med ro, men sedan sitter jag inte med 25 % belåning av portföljen eller liknande och fokus är heller inte på att slå något jämförelseindex det närmsta kvartalet utan att få god avkastning över tid.

Det här har potentialen att bli en blodig, utdragen historia som även kan slå på konjunkturen. Inte att Ryssland är så pass viktig i sig utan för att världen drivs av billig energi. Visst är det underligt hur det fungerar? Ta Exxon som exempel. Köptes när vi inte skulle ha mer olja längre och olja nästan skänktes bort gratis. Idag är bolaget tillbaka (redan sålt dock) på 2019 års nivåer och oljepriset på väg att nå nya rekordnivåer. Det enda som är säkert här i världen är att excesserna fortsätter.

Den tes jag har i nuläget att den marknadsreaktion som kommer ske är den som gäller för det historiska snittet för krigsutbrott. D.v.s. eventuellt ned 15 % under loppet av ungefär lika många dagar. Så 10 % ner av portföljvärdet vore inte konstigt här ifrån, men vi får se. Det svänger fort sådant här och det bästa är som alltid att i alla lägen vara nettosparare och ej heller tungt belånad. Det ger dubbel krockkudde till din ekonomi. 

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat. Det kommer vara mitt första urvalskriterium. Det har jag rätt att tycka. Det har jag rätt att uttrycka. Det har jag rätt att välja. För det är så en demokrati fungerar.

4 kommentarer:

  1. Uppskattar verkligen den här löpande blogg-serien om kriget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Gjorde liknande när corona-krisen var, men med lite annat upplägg.

      Radera
  2. Intressant! Vad gäller NATO har jag helt motsatt åsikt. För första gången i mitt liv överväger jag att rösta på vänsterkanten, då de är de enda som inte vill gå med i NATO.

    Det inte säkert att ett NATO-land får hjälp av ett annat NATO-land om det bränner till. Det är så det är skrivet och det är därför andra avtal mellan länder är minst lika viktiga.

    Turkiet är ett NATO-land som i dagsläget ockuperar delar av Syrien. Det känns inte sådär vansinnigt demokratiskt och fredsälskande. Turkiet är minst lika odemokratiskt som Ryssland. Obegripligt för mig att man vill vara med i samma klubb.

    USA med flera NATO-länder har bombat Irak sönder o samman. Naturligtvis utan stöd från FN. Det skedde med hänvisning till massförstörelsevapen. En ren lögn. Därefter köpte USA-bolag olja från Irak till vrakpriser. Mat för olja hette det programmet. Inget annat än ett rent rån. Hundratals läkare har dödats eller lämnat Irak. Självklart betalar vi för uppbyggnaden.

    Afghanistan är ett annat exempel på hur misslyckat NATO är. Massor av människor har dött och skadats till absolut ingen nytta. Så även svenska soldater.

    Vad har NATO lyckats med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ok att ha motsatt åsikt. Jag vill påstå att NATO har förhindrat krig i många, många år. Utan NATO hade vi troligen haft än mer förödelse i Europa eftersom utan den alliansen finner jag det högst troligt att Sovjetunionen/Ryssland hade marscherat västerut för länge sedan för att "befria" folk. En röst på vänstern är i nuläget totalt bortsorterat för min del, men du får lägga den på vem du så önskar. :)

      Radera