onsdag 30 december 2020

Mellandagshandel

Blev lite aktivitet så här i mellandagarna. Dock ska det väl påminnas om att aktivitet är det som kan döda långsiktig avkastning, men är man klåfingrig så är man.

Ökat i Alibaba, Berkshire Hathaway och AQ Group.

Alibaba och Berkshire Hathaway har jag redan skrivit en del om. AQ Group såg jag nu hade jag inte publicerat något inlägg om på drygt ett år. Samma faktum kvarstår dock. Det är ett kvalitetsbolag och värderingen är helt ok (EV/EBIT 12,7).

Detta välskötta bolag gör ett VD byte framåt vårkanten och man går in i 2021 med en stark balansräkning (57 % soliditet). Senaste stora förvärvet var ju under 2019.

Under 2020 låg man lågt och istället har man betat av den något högre skuldsättning man fick p.g.a. Trafotek-förvärvet och är nu i lika fint skick som innan igen. AQ Group har inga förlustkvartal. Snittillväxten på 10 år är 10 % årligen. Det är ett sådant där bolag som bara tuggar på och tuggar på. Det är inte raketforskning att hitta  dem. Det handlar bara om att passa på att köpa  dem lite då och då och låta tiden göra sitt. AQ Group ser som vanligt väldigt stabilt ut.

Minskat i Volati, Hennes och Mauritz och exit i Millicom.

Volati har jag nämnt ett par gånger redan. Väldigt fint bolag och jag kommer ångra detta om 10 år, men skalade av 1/10 av mitt innehav.

Hennes & Mauritz liket lever än. Ökade exponeringen lite i Mars (köpte som sagt vitt och brett) men sålde nu av dem för att justera portföljen lite.

Millicom. Delades ut av Kinnevik för ett tag sedan. Tyvärr har detta blivit en sådan där liten position i portföljen som jag inte varit intresserad av. Saknar tydligen intresse för mobiloperatörer i Latinamerika och har inte fått tummen ur att vilja lära mig heller. En del saker kan man snöa in på och försöka lära sig massor om på så kort tid som möjligt. En del saker... saknar man motivation för. Jag har ingen uppfattning om Millicom egentligen.  Med facit i hand skulle det som delades ut bara sålts på en gång, men nu är det gjort i alla fall.

Lägger snart 2020 till handlingarna. Det var ett bra år börsmässigt. Liksom de flesta åren är. Därav min ständiga uppmaning -  var nettoköpare. Det lönar sig. Man kommer alltid gå på minor och ens eget psyke lägger krokben hela tiden för en själv. Ibland så sitter en liten röd djävul på axeln och lockar, men trots alla ”fällor” så är börsen en fantastisk maskin.

Märk väl. En fantastisk pengamaskin för alla. För via börsen kan alla få möjlighet att bli delägare i en eller flera affärsverksamheter och få avkastning där av.

Hoppas du haft ett givande börsår och att du får ett trevligt nyårsfirande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar