fredag 18 december 2020

Eget "vaccin", nytt ATH och en makalös maskin

På hemmafronten har det börjat repa sig. Ca 2 veckor tog det (såvida det inte blir konstiga bakslag framöver) och man får väl hoppas att kroppen nu bildat sitt eget ”vaccin”.

Såg senaste statistiken att 357.000 nu konstaterats ha haft corona i Sverige. I det finns säkerligen ett ganska stort mörkertal. Det räcker om jag går till min egen famil. Vi testade  bara  två av oss. De med allvarligast symptom.  Alla var dock satta i karantän ändå. Antikroppstester kommer vi göra så småningom allihopa. Nu ser vi fram emot lite mer normala  dagar igen.

Lukt och smak är totalt borta för egen del dock. Detta hoppas jag återvänder snart för det är en surrealistisk upplevelse. Det är inte som när man har haft en kraftig förkylning och man har nedsatt doft- och smaksinne. Nej, det är som om det inte existerar dofter och smaker alls. Mat, dryck ingenting smakar någonting. Kaffe är som varmt vatten. Oavsett mat så blir det bara en smaklös gegga av alltihop. Brukar nu, post-corona, föredra knäckebröd för då knastrar det i alla fall lite. Jag ska skicka med en uppmaning. Ät och drick något riktigt gott till helgen. Njut av smakerna. Unna dig. Skäm bort dig.

Nog om det personliga.  Låt oss ta en finansiell vinkling.

Vad är fördelen med att äga aktier och finansiella tillgångar?

Fast man är sjuk så fortsätter det att avkasta.

Jag har inte behövt jobba. Jag har inte ens behövt sitta vid datorn för att följa och agera på TA-grafer. Jag har gjort noll och ingenting.

De finansiella tillgångarna har ändå fortsatt växa i värde och t.o.m. utdelningar har jag tagit emot i detta annars utdelningsfattiga år.

Jag skulle kunna visa en ATH-graf över portföljen oc h sedan hänvisa det hela till hur duktig jag varit de här veckorna, men sanningen är att det där ATH har hänt fast jag och familjen varit sjuka och jag har ibland knappt kommit upp ur sängen.

Inte för att förminska någons prestation, men reflektera gärna över ovanstående när du ser alla ATH-grafer som kommer uppvisas från alla håll och kanter vid årsskiftet. Tidvatten lyfter alla båtar och 2020 har inneburit en tidvattenvåg i form av massiva stimulanser utan tidigare historiskt motstycke.

Med det sagt menar jag inte att man inte ska placera i finansiella tillgångar. Tvärt om!

Alla bör försöka skapa ett överskott, spara och investera det för det är sannerligen en makalös maskin över tid. Försök bara ha rimliga förväntningar på dina egna förmågor när du gör det.

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra att ni återhämtar er så sakteliga. Smaken kommer förhoppningsvis snart. Jag tycker uttrycket "tidvattnet lyfter alla båtar" är väldigt passande 2020.


    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera