onsdag 23 december 2020

Dan före dopparedan

Kvällen nalkas och förväntan ligger i luften. Nu är det äntligen dan före dopparedan. Stått alltifrån biltvätt till revbensmarinering på schemat idag. Receptet på marineringen är från morfars sida av släkten och är en sådan där sak som ska göras på ett speciellt sätt. Även om äldre generationer är borta så är ju recept en sådan sak som går i arv. Nu för tiden är det äldste sonen som mest donar och ordnar med  marineringen. Som sagt en del saker ska gå i arv och då måste man lära sig hantera det i tid.

Jag är lite skeptiskt till det folk kallar ”barnspar”. Inte för att jag är emot att man lämnar saker i arv, utan jag är emot att man bara får saker. Bättre tycker jag det är att låta barnen spara själva, när de har förmågan att tjäna en slant och göra så. Det är en helt annan disciplin att ta en 500-lapp från sin egen ihoptjänade slant än låta mamma och pappa spara 500 kr åt en som man inte ens ser.

Men alla har sitt sätt att se på det och sina traditioner. Familjen har brädspel som tradition dan före doppardan. Av någon anledning så är det Catan som liten som stor samlas runt här hemma sedan flera år tillbaka. Ihop med en liten gotteskål. Dessutom ska far i huset avnjuta en Chimay Röd. Den ser jag fram emot.

I år blev det ju inte mycket resande. Annars så som ölnörd (och speciellt då trappistöl) så är det  roligt att besöka just Notre Dame de Scourmont i Belgien vid franska gränsen. Där Chimayen blir till. Vackert beläget vid en bokskog så är det nog ett av ställena man vill styra husbilen till igen då det väl blir säsong för det igen. Ressugen som man börjar bli...

På aktiefronten så har jag passat på att öka i Alibaba. Det finns risker med kinesiska bolag men bolaget i sig tror jag kommer gynnas framöver.

Appropå framöver. Nu med det senaste paketet så har USA öst in motsvarande ca 10 % av BNP bara i finanspolitiskt stöd. Dessutom har Fed under året stimulerat med det dubbla. Om ca 1 vecka kommer dessa pengar, inklusive 600 dollar checkar, ut till amerikanska folket. Som jag skrivit förut så pumpas det ut en pengamängd som saknar motstycke i historien.

Så vitt jag kan bedöma så har hjulen börjat rulla på bra i Kina/Asien. USA lär fortsätta se stigande tillgångspriser med alla de stimulanser som skickas ut men i Europa så käbblar man, stänger gränser, höjer skatter, kommer på nya skatter och stiftar regler och lagar som ska försvåra och byråkratisera allt mer. Så tolkar jag i alla fall de stora trenderna.

Nej nu ska jag inte sitta mer vid datorn och knappa på tangentbordet. Det är tid för att umgås med familjen.

Tack för att du läser mina blandade tankar och funderingar på denna bloggen och jag tillönskar dig och de dina en riktigt God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar