lördag 12 december 2020

Smått & gott i corona-tider

corona-fronten så är det som det är i familjen. Alla hemma. Ur ett större perspektiv , när jag kikar på de siffror som finns att tillgå så är ju smittstpridningen just nu extrem hög. På bara en månad har antalet konstaterade fall både i Sverige och många andra länder fördubblats; Sverige, Norge, Tyskland, Italien. Samma trend på många håll i Europa. En del startar från en lägre nivå, andra högre, men fördubbling likaså.

Av de totalt ca 320.000 konstaterade fall i Sverige har alltså drygt 174.000 av dem konstaterats under de senaste fyra veckorna. Man kan ju tycka att nu borde väl panik-rubrikerna komma än mer i media, men. De uteblir. Corona är numera ”old news”.Ett vaccin är på väg och Storbritannien började vaccinera under veckan som var.

Vad det gäller börsen så har den ju varit riktigt glad efter president-valet i USA. Som jag varit inne på innan så flödade det in en hel del pengar då. På en månad fick man därmed samma avkastning som man pre-corona-stimulanser kunde vara nöjd med under ett år. Just flöden som driver är något som jag tycker har kommit mer och mer. Jag kan inte minnas att det var så kraftiga impulser om man backar i tid.

Snart närmar sig även tiden då vi kommer få se grafer på fantastisk avkastning. Det ”roliga” är att samma tidsperiod som den fantastiska avkastningen skapats är också den tidsperiod då stimulanser utan dess like har flödat in i systemet. Betänk det har, inflationsjusterat, pumpats in så mycket pengar så vi skulle för dem både kunna finansiera och utkämpa ett Andra världskrig samt bygga upp världen efter det igen för de pengarna.

Nu har världen inte behövt ställa om till krigsproduktion. Det har inte funnits några sönderbombade städer att bygga upp igen, så vart har pengarna tagit vägen? Ja du ser det i avkastningsgraferna som kommer komma runt årsskiftet framöver.

Japan har annonserat än mer stimulanser, så och ECB. Dessutom väntas mer stimulanser i USA. Det är möjligt att Mr Market redan prisat in dessa, men pengar är det ingen brist på i systemet i alla fall.

Min poäng är inte att det inte finns fantastiska bolag där ute som förtjänat högre värderingar under 2020. Min poäng är att väldigt många bolag har fått väldigt mycket högre värderingar p.g.a.  de stimulanser som pumpats ut i och med coronan. I en del fall så är det t.o.m. kaka på kaka då sektorn i sig varit politisk korrekt och dragit till sig en större andel av dessa flöden.

På den bolagsspecifika fronten så kan väl nämnas att Thunderful IPO:n gick ungefär som det brukar gå. De bra IPO:erna får man inte någon direkt tilldelning i. Blev smulor. Jag köpte sedan några aktier ett par dagar senare baserat på att få ett litet, litet bevakningsinnehav för att jag ska komma ihåg att ha koll på bolaget framöver. Framtida värdering av bolaget kommer hänga på hur förvärv inom spelsektorn går. Så det är nyheter och mer siffror kring detta jag egentligen väntar på. I mina räknesnurror har jag satt upp ett antagande om ca 10 % justerad rörelsemarginal och ca 10 % tillväxt. Jag gör inte per to peer värdering utan bedömer bolaget utifrån det. Hypotesen i "räknesnurran" för 2020 är att omsättningen landar på ca 2,4 miljarder och den justerade rörelsevinsten på ca 230 milj, men investeringen handlar egentligen inte om huruvida man prickar det eller ej, utan om man kommer lyckas göra bra förvärv som kommer addera värde i framtiden.

Ett bra bolag växer i många, många år. Det är därför sällan bråttom. Man hinner få avkastning på sina pengar. Evolution är ett exempel på ett bolag som bara tar större och större del i min portfölj. Det började som ett mindre innehav sedan har utväxlingen varit god.  Bolaget har en makalös omsättnings- och vinsttillväxt. Detta samtidigt som man redan gör rejält med vinst och har en stark balansräkning. Många bolag flaggar ju för hög tillväxt, men de blöder ju pengar samtidigt. I mina snurror handlas Evolution just nu på ett forward PE på ca 33. Detta trots att bolaget handlas på ATH.

Som du säkert förstår så anser jag att Evolution är ett av bolagen som de facto förtjänat högre värdering under 2020. Baserat på vad affärsverksamheten presterar.

Ett annat bolag som jag också tycker presterar bra i sin affärsverksamhet är Alibaba. Ett bolag som, enligt mig, just nu har tillfällig motvind på börsen p.g.a. politiska motsättningar. Nu är det alltid svårt att bedömma bolag. Inte minst utländska, men var man får agera utifrån vad man anser är rimligt. Alibaba är en marknadsledande gigant i en ekonomi som växer konsumtionssidan något enormt. Trots sin torlek sedan många år tillbaka ligger man ändå på ca 30 % tillväxt. Sjuka siffror när man betänker det.

En del menar på att småbolag är det bästa för de kan växa. Jag menar på att du har liknande fördelar bland marknadsledande giganter så som t.ex. Evolution och Alibaba. På grund av sin storlek och dominans så kan de fortsätta växa och konkurrenter har väldigt svårt att hänga med. I alla fall med lönsamhet.

Ska vi kika på just Kina så slår bilförsäljningen där nya rekord enligt de uppgifter jag lyckats vaska fram. På EV-sidan så ser man ju ”haussen”, men jag tror att det kommer gynna tillverkare så som t.ex BMW åren framöver. BMW tänker alla Tyskland, men sanningen är ju att det är i Kina tillväxt och därmed lönsamhet på sista raden avgörs.

När vi pratar tillväxt så kommer jag även tänka på Disneys kapitalmarknadsdag. Budskapen då gladde marknaden. Man gör en massiv satsning på lanseringar från sin stora IP-katalog. Redan har man nått det antal prenumeranter som man tänkte sig ha 2024 så man höjde målet rejält. Tillsammans med annonserade prishöjningar. Mr Market gladdes. Nu har Disney även t.ex. parker som inte går så bra. Det är en väldiversifierad verksamhet vars kärna egentligen är just de IP:n man har och har förvärvat. På sätt och vis inte så olikt gaming bolag. Gaming bolag bygger ju underhållning utifrån sina IP:n. Disney gör likaså, men då mycket handlat om fysiska möten och distribution tidigare så har vi ju inte de marginalerna. Misstänker dock att över tid kan marginalerna stärkas här. Liksom att besökare kommer strömma tillbaka till parkerna.Törstiga efter upplevelser i den fysiska världen.

Nej. Nu får detta långa inlägg ta slut. Annars kommer jag bara fortsätta och fortsätta.

Ta hand om er där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar