Slog upp BMW:s rapport och min tes sedan jag läste Daimlers var ”Jag misstänker att BMW kommer se liknande ”flaskhals” som Daimlers personbilssegment. Förhoppningsvis håller de också uppe vinsten lika bra.”
Min förra rapport-kommentar kring BMW finns att läsa här.
Jag var med andra ord redo för ett rejält tapp på leveranser, men det visar sig att ”tappet” bara var 12 % färre levererade personbilar. För att notera ned några siffror så BMW:s 525 .000 (585.000), MINI:s 67.000 (89.000) och Rolls Royce 1.300 (1.100).
För motorcyklarna var siffrorna ett tapp på 7 % eller 49.000 (53.000).
Rapporten nämner också enligt förväntan ”As expected, the global shortage of semiconductor components caused sales to drop significantly in the third quarter.”
Det imponerande var rörelsevinsten som kom in väldigt bra. En rörelsemarginal på 10,5 % för Q3 är imponerande. För perioden Q1-Q3 ligger man på en rörelsemarginal om 11,3 %. Det är nivåer vi ser då det råder goda år, så trots komponentbrist levererar BMW bra.
Man lyfter fram vissa saker gällande vinsterna
”Omproved result from the at-equity accounted Chinese joint venture BMW Brilliance Automotive Ltd.”
” The benefits of higher selling prices and improved residual values described above were sufficient to compensate for the mounting production volume shortfalls caused by semiconductor supply bottlenecks.”
” Selling prices improved on the back of the attractive product range, the preference for individual mobility and a significant shortage of available vehicles caused by semiconductor supply bottlenecks.”
” The exceptionally strong performance of the pre-owned vehicle markets, especially in the USA and the UK, continued during the third quarter, leading to a further increase in the residual values of vehicles coming out of leases. Moreover, segment earnings benefited from the unchanged low level of allowances required to be recognised for credit risks, reflecting the fact that credit losses emained at a very low level during the third quarter.”
Kan minnas fel, men senaste ”marginal-toppen” var väl runt 2015 och PE-talet var rekordlågt. Sedan började det vika 2018, bottnade som tidigare sagts med urblåsningen 2020 och nu är det återigen goda vinster (trots komponentbrist) som gäller. Vilket än en gång resulterar i väldigt lågt PE-tal (ca 4-5 beroende på vilken aktie du köper).
Stabil rapport. Över förväntan. Jag är nöjd. Nej jag köper
inte BMW-aktier nu, men sitter med det innehav jag har.
Några tankar om BMW eller fordonsindustrin?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar