onsdag 10 november 2021

Instalco Q3 2021

Instalco drivs av förvärv. På så sätt har man haft en imponerande resa. Det är dock förvärv med stora bokstäver. FÖRVÄRV, för den underliggande organiska tillväxten ter sig lite mer skral. Detta är inget nytt, men det gäller att vara observant här för lik väl som en del bolag och branscher kan få ketchupeffekt på uppsidan när det vänder uppåt, likväl kan det bli ketchupeffekt på nedsidan om det vill sig illa.

För Q3 2021 ökade försäljningen för Instalco med 21 %. I princip helt förvärvsdrivet då den organiska tillväxten var 2 %. Inget direkt nytt, men det jag ogillar i rapporten var en svagare vinstutvecklingen. Risken är att man köper på sig omsättning, men vinsten händer det inte lika mycket med. Jag är som sagt inte imponerad av de senaste kvartalens vinstutveckling mot bakgrund på hur mycket man lägger på att förvärva. Som jag skrivit innan.

” Om kassaflödet sinar kommer tillväxttakten gå fort ned för den underliggande organiska tillväxten är långt ifrån lika imponerande.”

” Jag är fortsatt positiv till bolaget, men jag köper naturligtvis inte fler aktier på de multiplar aktien handlas på nu.”

Orderstocken har också haft en negativ utveckling mer än ett kvartal nu, trots förvärv. Jag är inte alls lockad av prislappen på dessa nivåer (PE 42 och Forward PE på ca 38). Jag gör det inte ofta, men det här är en situation där jag då väljer att ”skala”. Hög värdering i kombination med att jag inte är riktigt är lika imponerad längre.

Tankar om Instalco?

 Edit: Läste idag en uppdragsanalys från ett analyshus att de "håller vårt motiverade värde oförändrat på 535-537 kr. Vårt motiverade värde innebär PE 32x och EV/EBIT 25x på 2025 års vinst, vilket vi tycker är rimligt"

Visst finns som alltid potential, men jag håller inte riktigt med att det är så köpvärt nu. För den prislappen behöver vinstutvecklingen vara bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar