lördag 6 november 2021

Berkshire Hathaway Q3 2021

Inget direkt trendbrott i Berkshire Hathaways rapport idag. Man är fortsatt stadd i kassa...

Rörelsevinsten pressades i försäkringssegmentet och det var även väntat av analytiker vad jag kunnat läsa. Anledningen var orkanen Ida som drog in i Augusti som beräknades vara kostsam. Även om de andra rörelserna ”gick som tåget” med rekordmarginaler, så kompenserade det inte riktigt upp räknat från förra kvartalet. Försäkringsrörelsen utgör ju en stor del, men det är också ganska slagit från kvartal till kvartal.

Backar vi ett år var några av mina kommentar så här:

”Aktieportföljens värde på ca 245 miljarder usd och som sagt, vi kanske landar på ca 25 miljarder usd i rörelsevinst i år. Vi får se.”

” Kan förklara varför Buffett återköper för fullt nu.”

” Tvärt om. Jag tror att aktier och andra tillgångsslag har stora möjligheter att klättra vidare p.g.a. stimulanser utan historisk motstycke.”

I skrivande stund är aktieportföljens värde 332 miljarder usd. Buffett och Co återköper fortfarande för fullt. Under Q3 återköptes för 7,6 miljarder usd vilket gör att takten hålls med ca 1 % återköp av aktiestocken per kvartal. Eller så kan man säga att i princip allt som de helägda rörelserna drar in används till återköp. Man köper inte direkt noterade bolag nu.

Börs och stimulanser har fortsatt. Även Berkshire Hathaways kurs har följt med denna ”våg och är upp ca 38 % på ett år i usd räknat.

Tar vi en noggrannare titt på aktieportföljen så är största innehavet

Apple 137 miljarder usd värderat till ca PE 27.

Bank of America 49 miljarder usd värderat till ca PE 14

American Express ca 27 miljarder usd värderat till ca PE 18

Coca Cola ca 23 miljarder usd värderat till ca PE 28

De fyra innehaven utgör ca 70 % av aktieportföljen.

Jag har ett antagande om ca 30 miljarder i rörelsevinst/år för Berkshire Hathaways helägda rörelser och jag behåller den på min ”servett”. Samtidigt ser jag inte annat än att man kommer fortsätta med sina återköp i samma takt som man gjort de senaste kvartalen. Så länge Buffett och Munger är vid rodret ser jag inget som kommer ändra riktning i bolaget. Av allt att döma så kommer man inte sätta större summa pengar i arbete förrän vi går in i nästa lågkonjunktur. Man kommer troligen se dum ut hela vägen dit, men jag känner mig väldigt trygg med Berkshire. Det tickar på fast man har en sådan "bromskloss" i och med sin kassa som nästan utgör en fjärdedel av börsvärdet.Känns som de flesta sitter med 25 % belåning istället för 25 % kassa nu för tiden så Berkshire gör ju inte direkt som "gemene man".

Tankar om Berkshire Hathaway eller några konjunkturförutsägelser?

 

5 kommentarer:

  1. På en servettskiss har jag följande:

    Kassa (40bn avdrag försäkring): ~50usd
    Aktieportfölj: ~150usd
    Operationel vinst (med p/e 12): ~150usd
    Så SOP på ~350usd
    Således en rabatt om cirka 18% mot dagens kurs. Skillnad mot de svenska investmentbolagen ��

    Ligger det nära dina antagande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog SOP mer till 750 b usd, men ja 10-20 % rabatt till dagens värdering. Sedan kan den här "rabatten" vara länge. Tänk alla decennier som gick med våra svenska investmentbolag och 20 % rabatt var det "normala", men om det ändå taktar på i hyfsad takt så känns det tryggare med BRK än en del andra bolag. Är väldigt nöjd om jag dubblar portföljen vart femte år till, så som jag tänker, låg risk.

      Radera
    2. Ursäkta. Jag var trött. Du skrev per aktie naturligtvis och jag refererar ovan till totalt marknadsvärde.

      Radera
    3. Blev rätt rörigt i mitt meddelande, haha. Blev fel.
      Jag menade servettskiss enligt följande:

      Börsvärde 648b usd
      Kassa (juli, 40bn avdrag) 115b usd
      Aktieportfölj 332b usd
      operationel rörelse (p/e 12) 336b USD
      Så SOP 783b usd.
      Rabatt på 17% mot dagens market cap.

      Radera