torsdag 25 november 2021

Sålt

 En sådan här dag bör man väl göra någon kort notering. Jag har sålt.

Sålt VBG för att få en del likvider till köp i Evolution.

 


Valet föll på VBG för det är ett mindre innehav och jag ser lite mindre potential i det även om det är ok värderat och generellt fint skött.

Valet Evolution kom sig av kursreaktionen idag då aktien handlades ned ca 16 %.

Kortfattat så kom en notis från ett analyshus om att Evolutions främsta tillväxtsdrivare kommit från svarta och gråa marknader och att om Evolution tvingas rensa upp i sin kundbas så finns risk för en betydande nedsida.

Jag har lite svårt att få ihop det där. Jag kan dock konstatera att bolaget nu handlas på ca PE 40 och ca Forward PE 25 (enligt mina estimat). Jag kan ju ha fel, men det blev för aptitligt för mig. De här nivåerna har vi inte sett sedan multipelexpansionen började ta fart ordentligt.

Det kan ju bli så att jag ökar i en fallande kniv, men jag har ännu inte sett något i rapporterna som ändrat min inställning till bolaget så jag agerar som jag brukar agera.

Portföljmässigt så det som har hänt är att Investor nu är nr två i storleksordningen istället för Evolution, efter Berkshire. Jag har en obelånad portfölj och jag drar mig i regel för belåning. I morgon får jag därför föra över pengar in på kontot för jag lutar åt att öka mer när det ändå blir ett sådant här tillfälle. Sedan får man som alltid vara ödmjuk. Man kan ha fel i sina bolags-teser. Därav är jag även vän av diversifiering. Skulle Evolution gå till 0 skulle jag bli smått ledsen, men det är inget förödande. Evolution är en för mig relativ stor och viktig komponent i portföljen, men portföljens framtid hänger inte på ett enskilt innehav.

Nedan en visualisering över vinstutvecklingen i Evolution i kombination med en förenkling av kursutvecklingen (avstämning årsskiftet på kursen förutom under 2021 med ytterligare två avstämningspunkter). Den orangea linjen är hur det skulle se ut om bolaget konstant värderades till PE 35 med lite estimerade vinster framåt (historiskt samt estimat för den nära framtiden). Multipelexpansion som varit det senaste året blir tydlig. Samtidigt blir reaktionen och dess påverkan också tydlig Dock hänger det på att vinstestimaten slår in.

 


 Några tankar om Evolution?

4 kommentarer:

  1. Har egentligen någon ny information kommit fram överhuvudtaget? Känns än så länge som en enorm överreaktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte det heller. Som alltid styr ju flöden i det kortare perspektivet och vänder sentiment i ett bolag/bransch/marknad så går det fortast nedför där man har snabbt uppkomna "vinster" att inkassera. Oavsett om det är igaming, fastigheter eller investmentbolag. Visst, jag kan minska på rapporter som inte blir som jag förväntar mig, men fattar nog inte att göra något sådant baserat på vad andra skriver/säger om att det eventuellt skulle kunna vara något i fall att... Oavsett om det är en blogg-profil eller en bank-analytiker. Än så länge ser jag inte annat än att detta är ett tillfälle att öka, men det kan både bli rätt som fel.

      Radera
  2. Grattis! Långsiktigt kommer det att bli en fantastisk investering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser ju ut som vi får bredare börsnedgång, i alla fall idag. :)

      Radera