tisdag 3 augusti 2021

BMW Q2 2021

En notering kring BMW kan vara på tiden. Q2-rapporten släpptes idag och lästes under eftermiddagskaffet.

Backar vi bandet så har BMW, liksom flera andra konjunkturkänsliga bolag, dragits med marginalpress och tuff konjunktur allt sedan 2018. Sedan kom urblåsningen under första halvåret 2020 och vändningen till synes Q3 2020.

Tar vi lite siffror så levererade man under Q2 702.000 fordon (485.000). En +45 %-ig ökning. Fabrikerna gick för fullt och producerade 614.000 fordon (360.000). Drygt 12 % av fordonen var EV eller hybrid-fordon.

Rörelseresultatet för Q2 landade på nära 6 miljarder euro (-300 milj) och bilsegmentet levererade en rörelsemarginal på ca 16 %. Man passade även på att höja estimaten för 2021 då man nu tror på en rörelsemarginal på helåret på mellan 7-9 % för bilsegmentet.

Höjningen från tidigare prognosen på 6-8 % beror mest på att de böter man reserverade för tidigare visade sig bli mycket lägre än befarat. Under kvartalet kunde man därför återföra ca 1 miljard euro vilket bidrar positivt till marginalen med ca 1 %-enhet. Men även reformeringen av Tysklands pensionssystem bidrar till positiva siffror för BMW. Då tydligen reserveringar kan minskas för bolagets del.

Halvledarbrist och stigande råvarupriser nämns på den negativa sidan. Kostnadsmässigt delvis parerat av effektiviseringar.

Rörelseresultatet är bra. För att sätta de miljarderna i relation till något så var rörelsevinsten 2017, då det toppade, på 9,9 miljarder för helåret. Vinsten per aktie det året toppade på 13 euro. 2020 landade vinsten på 5,75 euro per aktie. Även om man tänker bort engångseffekterna så lär 2021 bli ett riktigt bra år för BMW.

Liksom det ofta gör så har börsen tagit ut en del redan. Kursen är nu tillbaka på den nivån den låg på innan konjunkturen vände nedåt för några år sedan. Värderingsmässigt pratar vi väl nu om en P/S multipel om ca 0,5.

Jag är inte köpare längre i BMW. Det ser jag att det var jag heller inte 2015 då jag skrev bl.a. om bolaget och värderingsmultiplar på cykliska bolag.

”Låga PE-tal hittas idag främst hos bolag som redovisar rekordvinster i dagsläget. Där har vi t.ex. en del fordonstillverkare så som BMW, Volkswagen och Honda. Starkt konjunkturkänsliga bolag.

Min ingångsvinkel i konjunkturkänsliga bolag är att man antingen ska sätta en låg multipel på toppvinster (ca 10) alternativt kika på P/S-tal och långsiktigt hållbara marginaler. Försäljningen svänger nämligen långt mindre än vinsterna eftersom andelen fasta kostnader är förhållandevis stor. Det ger stora vinster när allt rullar för fullt men det blir knapert så fort försäljningen viker.

Jag får lite känslan av att fordonstillverkare har nedförsbacke och medvind samt solen i ryggen samtidigt som de stampar gasen i botten för att krama ur allt som de trimmade motorerna har att ge.

Eftersom det finns många nya aktieintresserade i dagens börsklimat så ville jag bara påminna om och uppmärksamma. Kika inte bara på PE-talen. Låga PE-tal behöver inte indikera köpläge. Jag förstår dock lockelsen när allt annat verkar prissättas till PE 20-30, men tänk på att alla PE-tal inte är lika.”

Däremot när vi kom till Augusti 2019 så var noteringen i inlägget.

”Bilindustrin vill man ju inte gärna köpa när de precis har presterat på topp så jag har tidigare inte varit särskilt intresserad av t.ex. tysk bilindustri, men jag får nog lov att säga att nu börjar det allt vattnas i munnen.”

Enligt transaktionshistoriken gjordes min sista påfyllning i Maj 2020. Då var jag nöjd med exponeringen. Noteringen i nuläget får bli att jag sitter på de BMW-aktier jag har och följer hur konjunkturen spelar ut.  

Några tankar om BMW eller fordonstillverkare överlag Har du någon innehav i sektorn?

2 kommentarer:

  1. Tack för dina uppdateringar kring bolagen och bra påminnelse kring p/e talet i inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra. Tack själv för feed-backen!

      Radera