tisdag 17 augusti 2021

Sensommar-ångest

Vi är i mitten av Augusti nu och närmar oss Bartolomeus-dagen som enligt tradition brukar kallas första höst-dagen. Frosten kan börja komma, flyttfåglarna börjar flyga söderut, vattnet är märkbart kallare och förhoppningsvis har man ladorna nu fyllda.

Det är mycket som ska hinnas med under Augusti.

En del börjar även gå tillbaka till arbete efter lite välförtjänt sommarledighet.

Något annat som brukar krypa på under sensommaren/hösten är lite börsångest.

Det som har varit mest märkbart de senaste dagarna är nog ändå att värderingarna på flera investmentbolag kommit ned en del. Nu är de väl värderade till ungefär samma prislapp som för en månad sedan (mitten av Juli) och kursen har därmed landat där den var för ett fåtal veckor sedan igen.

Jag skriver att värderingarna kommit ned. De är inte ”billiga”. För enligt mitt perspektiv är det fortfarande full fart där ute och börsoptimismen är fortfarande påtaglig. Jag kan inte mycket om makro, men jag ser heller ingenting där ute som får det hela att egentligen att stanna upp. Sedan ska man komma ihåg att börsen inte följer ekonomin slaviskt utan tittar framåtblickande samt är kortsiktigare i sina svängningar. Allt på samma gång. Samtidigt som den hela tiden är ”dopad”. Sjunker vinsten med 10 % sjunker kursen med 20 %. Ökar BNP med 3 % får du sätta en multipel om x 3 på börsen o.s.v. Vinsttillväxt driver mulipeltillväxt och tvärt om…

I den egna portföljen så är det i huvudsak Berkshire Hathaway som jag stadigt skalat upp i samt i AQ Group. Två ”tråkiga” bolag men som jag tycker är rättvist värderade samt med alla förutsättningar att fortsätta leverera goda vinster framöver. Berkshire Hathaway har jag redan ägnat några inlägg åt och vad det gäller AQ Group så kommenterade jag bolaget för en månad sedan.

Enligt min servettkalkyl handlas AQ Group nu på ca PE 14 framåtsyftande. Säga vad man vill, men det är inte många bolag man hittar till de mulitplarna som ändå gynnas av högkonjunktur och elekrifierings-trenden i samhället.

Har du ökat i några bolag på sista tiden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar