lördag 7 november 2020

Deere Q3 2020

Nu var det ett tag sedan något skrevs om Deere. Inte så konstigt eftersom jag köpte in mig i bolaget 2014-2015 och sedan sålde igen under slutet av 2017 och 2018. Deere är ju cykliskt och då var min bedömning att återhämtningen var gjord och Mr Markets pessimism kring bolaget var över.

Nu skriver jag om Deere som om alla vet vad det är för något, men det tror jag faktiskt de flesta vet. Deere är tillverkare av jordbruksmaskiner. Helt klart dominerande på den amerikanska marknaden och även om det är mindre så i vårt land så är det ett tämligen utbrett märke även här. 

 


Det finns många traktormärken kanske någon säger, men sanningen är att det är en oligopolmarknad på västmarknaden. Det finns tre stora tillverkare/koncerner och allt vad man ser där ute ligger i princip under någon av de koncernerna. Skillnaden mellan Deere och de två andra är att Deere profilierar i sak bara Deere-produkter medan de andra har samlat lite gott och blandat under sig.

Det jag tycker är en intressant notering just nu kring bolaget är hur dess aktiekurs stuckit iväg. Från corona-kraschen då den tappade som mest ca 30 % så har den dubblats. Detta på drygt ett halvår.

Verksamheten taktar ju på som den ska. Visst följer en viss försiktighet ibland beroende på investeringsviljan och visst drabbar nedstängningar av samhällen. Q2 rapporten var i likhet med andras svagare, medan Q3 rapporten visade på återgång till det mer normala  igen.

MEN

Det är ju inte återgång till den ”normala” i värderingen. Långt ifrån.  Ibland hör och ser man att det är bara för att det är tech, eller digitalt eller ”den nya ekonomin” som gör att det motiveras nya rekordhöga värderingar. Men ärligt talat. Deere värderas just nu på ca PE 30 på hyfsade vinster. Det i en verksamhet vars vinster kan åka jojo över konjunkturcyklerna. P/S talet är dubbelt så högt än vad som brukligt  anses ”normalt” för denna verksamhet. Visst kommer det ny teknik till jordbuksmaksiner med. En dag är det helt självkörande maskiner där ute på åkern, men kom igen...

Det pågår massiva stimulanser och pengar öses in i aktiemarknaden utan historiskt motstycke. Tillgångspriser skjuter i höjden. Javisst, jag har också glädjits åt att aktiekontona växt bra i år, men med detta sagt vill jag bara ge en vänlig heads up till nytillkomna aktiespekulanter så man inte drabbas av övermod. Du är kanske inte ett aktiegeni bara för att du fått bra avkastning i år utan det är de facto en gigantisk våg som lyfter i stort sett alla båtar (traktorer för den delen med). Eller så är du det, vad vet jag. Tänk gärna över din egen riskvilja och riskivå och tänk på hur du eventuellt nyttjar belåning.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar