fredag 20 november 2020

Be safe

Ännu en vecka har snart gått och jag kan konstatera att mycket nu ter sig vara tilbaka till det läge vi hade för ca 1 år sedan. Kikar jag på min egen bevakningslista så är vi tillbaka till då bara 2 av 10 bevakade bolag  indikerar ”grönt”. En liknande indikator, fear and greed index är nu på 65 vilket indikerar lite lagom åt”greed-hållet". Sedan har vi aktieexponeringen bland aktivt förvaltade fonder där det nu är all-in aktier som gäller. En del t.o.m. med hävstång. Känner ni igen bilden?

Det här kan mycket väl fortgå länge nu, men det jag vill påpeka är att det är nu man ska vara extra nogrann med sina aktieval. När allt faller så är det faktiskt tvärt om. 8 av 10 saker man köper då kommer bli en bra affär. Nu bör man vara mer försiktig. Dock tänker de flesta tvärt om. Att det är nu de pumpar in mest pengar, eftersom det ser så bra ut...

Kommer ni ihåg vad jag skrev om fastighetsaktier? Det var ett enormt inflöde till fastighetsfonder i januari,februari i början av året. Dyra fastighetsaktier blev än dyrare. Detta pressade upp värderingarna än mer. Det var inte så att fastigheter i sig egentligen tjänade mer. De blev bara dyrare. Sedan på vårkanten. Kaboom. Ingen ville  ta i dem.

För mig är det naturligt att bara betala bra för bolag som de facto ökar vinsterna rejält. Måttligt ökade vinster ska vara måttligt betalt. Många ser inte längre än till börskurserna. Går de upp eller går de ner? Inte till vinstutvecklingen. Visst finns de dem som är duktiga på att bedöma förhoppningar, men jag tillhör inte den skaran.

Jag är nästan alltid obelånad och fullinvesterad vad det gäller värdepapper, men avsätter gärna en liten , liten kassa för att ha när tiderna blir mörkare. Jag vet aldrig när det sker, bara att det sker då och då. För ett år sedan hölls ca motsvarande 5 % av värdepappersportföljen i ”kassa” och däråt är jag på väg nu med.Ju färre saker som ser aptitligt ut, ju mindre pengar går till aktieköp. På samma sätt lär köpen öka den dagen då andra än en gång är i sälj-läge.

”Be safe” där ute och då menar jag inte bara för corona-smitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar