tisdag 24 november 2020

Balder Q3 2020

Senast märkta inlägget med Balder var egentligen ett mer allmänt hållet inlägg. Då skrev jag bl.a.

”Fastighetsaktier verkar ha vaknat till kursmässigt under veckan. Konstigt det där va? Att alla plötsligt får för sig att det är bra att köpa dem just nu? I alla sorters fastighetsbolag? Som jag skrivit förut. Flöden påverkar. Det är naturligtvis inte så att fastighetsbolagen tryckte på en knapp i veckan samtidigt som gjorde att de började tjäna mer pengar än förra veckan. Faktum är att de tjänar i princip lika mycket nu som förut och förvänta göra så fortsättningsvis med. Ungefär lika stabila som banker faktiskt, men de är inte lika ansatta som bankerna från politiker och av populistiska strömningar.”

När jag såg köpläge i våras i inlägget ”Fastigheter på kartan igen” så var värderingen på Balder 12,7 x förvaltningsresultatet och under redovisat substansvärde. Som läsare vet du säkert att jag köpte mig en ”korg” fastighetsbolag då varav Balder var en av ”frukterna” som kunde plockas ned i den.

Ett halvår senare så kan vi kika på Q3 rapporten.

Substansvärdet är nu uppe i ca 363 kr/aktie och förvaltningsresultatet ökade med 9 %. Rullande förvaltningsresultat är nu ca 23 kr/aktie.

Även sett till perioden jan-sep så ser det positivt ut. Förvaltningsresultatet har ökat 6 %. Balder är liksom Castellum ett ”bread n butter” fastighetsbolag som tuggar på. Belåningsgraden är på 48 %. Som jag skrivit innan så går det inte jämföra dagens fastighetsbolag med då de gick in i Finanskrisen eller 90-talskrisen för den delen. Ändå så kom de ned så pass i pris denna gång. De flesta har varit väldigt noga med att sköta sina balansräkningar. Inte maximera hävstången. Annat är det ju med vissa privatpersoner...

Varken VD-ord eller något annat jag fann i rapporten stack ut nämnvärt. Det noterbara i det här inlägget är att jag sålt.

Det hela handlar om, som jag varit inne på, att skyffla om lite i porföljen. Jag är ingen hard-core fastighetsinvesterare utan mer oppurtinistiskt lagd. Så jag minskar min fastighetsexponering nu när jag tycker jag fått ut en del av vad jag vill av det. Idag handlas Balder till ca 133 % av substansen och ca 21 x förvaltningsresultatet.

Jag är medveten om att Balder naturligtvis kommer fortsätta gå bra på sikt. Jag är också medveten om att jag är en "störd personlighet". Efter presidentvalet i USA så har vi ju haft de största fondinflödena på länge. Ska man inte köpa nu när alla andra öser in pengar i fonder och ETF:er? Eller?

Hur agerar du i nuläget?

 

Edit: Hade inte koll på företrädesemissionen när jag sålde eftersom försäljningen genomfördes i fredags. Försäljningen var m.a.o. inte grundat på det.

5 kommentarer:

  1. Jag köpte mycket bank i september-oktober. Att kunna köpa SHB 10-15% under eget kapital kändes inte som något vågspel. SHB A är +13,36% sedan dess, SEB A +21,11%.

    Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit en trevlig höst, börsmässigt. :)

      Radera
  2. Är det hela fastighetsportföljen som fått stryka på foten nu när det är dags för försäljning? Vill minnas att du inte gjorde någon skillnad mellan bolagen vid inköp.

    Jag själv säljer inga fastighetsbolag men för dig var det väl en motvallsinvestering och då är ju konsekvent att sälja när pendeln nu slagit åt andra hållet.

    En anledning till att jag inte säljer är att jag inte direkt ser några alternativ. Du skalade nyligen i gränges och nu balder. Hur ser omplaceringarna ut? Krigskassan utökas?

    Vänlig hälsning
    N. Schneider

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej hittills har bara Balder fått gå bland fastighetsbolagen. Det är Balder som sticker ut på "dyr" sidan enligt mitt sätt att räkna. Inte de andra. Som jag nog skrivit tidigare. Det är lätt att se att panik råder, sedan vet man aldrig vad som vänder när. Därav att jag köpte brett. Det stämmer. Motvallsinvesteringar kan ryka när mer jämvikt råder. Saab mfl gick ju fort. Exxon kanske blir det sista beroende på utvecklingen? En del motvallsinvesteringar blir ibland långsiktiga om utvecklingen i dem vill det. Ja till den lilla krigskassan, blev lite påfyllning i EVO för ca 2 veckor sedan och så ett initialt litet köp i Alibaba ganska nyligen. Ja Erik är duktig. Balder lär fortsätta stå starkt och tuffa på. Tackar för all input!

      Radera
  3. Gällande emissionen så är det väl ett ypperligt tillfälle att ta in kapital. Tycker att Erik verkar vara en föredömlig företagsledare.

    /N. Schneider

    SvaraRadera