lördag 29 oktober 2022

Alphabet Q3 2022

Sist det begav sig så noterades

” CFO:n gick också igenom att hela 2022 kommer innebära väldigt tuffa jämförelsetal. Troligen ligger även den starkare dollarn till hinders också resten av detta år. Även om det dras en broms i personalrekrytering så förutses högre investeringskostnader. Med de förutsättningarna så får man anta att det kommer vara lite ”ljummare” tillväxt de närmsta 2-3 kvartalen.”

Q3-rapporten gick mycket riktigt i den linjen.

Omsättningsökning på 6 %. Mer i konstant valuta, men på samma sätt som dollar försträrkningen påverkar några bolag på ena hållet påverkar det några åt andra.

Intäktskällan sökintäkterna ökade med 4 %. Youtube stillastående och moln-delen upp 38 % (47).

Drar man en parallell till Amazons AWS-del så växte den med 27 % (39). Så man pratar mer och mer i branschen om att man börjar platta ut den starka tillväxtskurvan.

För Alphaets del så är dock söktjänsterna där pengarna ligger. Kostnader dras man med i personalledet. Tidigare i år drog man i rekryteringsbromsen, men i en het arbetsmarknad i USA verkar det som Alphabet ändock plockat in en hel del folk för att säkra upp på personalsidan. Det kostar på den annars rekordhöga marginalsidan.

Rörelsemarginalen landade på 24,8 % (32,3) vilket gör att det ser lågt ut jämfört med de tuffa jämförelsesiffrorna från 2021 då man låg på mellan 29-32 %. För oss som minns en tid innan 2021 så är 24 % helt ok marginaler och ligger gott och väl i linje med vad man kan hoppas på.

Eller som jag skrivit tidigare.

” Under 2021 slog man mina förväntningar med råge.”

Vi har nu landat i en lite mer normal miljö fast med en del motvind från stark dollar. Försäljningsökningen i konstant valuta var nämligen 11 % och ligger även det på en ok nivå med tanke på omvärldsfaktorer.

Värdering just nu ca PE 17.

Det är enligt mig en riktigt bra prislapp. Mina köp här har gjort så att det har slagit i taket för vad jag i nuläget kan köpa. Jag har en portföljmetodik där jag kan allokera summa X baserat på kvaliten på bolaget. Inte baserat på prissättningen. Alphabet är i dagsläget mitt fjärde största innehav.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar