torsdag 14 juli 2022

Sten för sten

Bryter av noteringar kring franska bolag med lite allmänna noteringar. Både på andra sidan Atlanten som här hemma så presenterades inflation på 8-9 % på årsbasis i snitt för juni. Lite mer uppdelat, enligt SCB, så låg inflationen på månadsbasis för drivmedel på 10 %, el på 7 % och livsmedel på 2 %.  Värsta sedan 1990-talet. Inflationssiffrorna ligger även till grund för beräkning av prisbasbeloppet som med nuvarande utveckling landar på 52.300 kr (48.300) för 2023. Vilket påverkar diverse försäkringar.

Vad det mer kommer påverka är räntor (förhoppningsvis). Det bör råda balans mellan inflation, räntor, löneutveckling m.m. för att saker ska tuffa på utan excesser. Kanada höjde nyligen med 1 %, Fed väntas höja med 0,75 % snart igen. I Sverige har man höjt styrräntan till 0,75 % och man förväntas höja till ca 2 % tills årsskiftet. Vi får se var vi landar, men som vanligt så sker baksmällor när man öst ut pengar och stimulanser under en längre tid.

Fastighetsbolagen är känsliga för räntor och därav har jag alltid varit ljum till sektorn. Förutom då speciella saker händer som skapar, i mitt tycke, överreaktioner. Fastigheter skyddes innan 2020 men en korg fastighetsaktier köptes när corona-kraschen kom. Det skalades av en del därefter, men nu har jag varit på köpsidan igen. Inte för att jag är momentum-investerare och tror på någon studs utan för att jag tror man får en hel del för pengarna nu när det kastas ut med badvattnet om man ser på sikt.

De flesta fastighetsbolag har rapporterat väldigt goda Q2:or. SBB är väl undantaget då de tvärt fått vända och sälja av innehav istället för att köpa för att ”bromsa” in och anpassa belåningen. Stigande inflation ska ge stigande hyresintäkter, men stigande räntor och kostnader lär äta upp dem fortare ändå så där förväntar jag mig inget positivt netto i dagens klimat.  

Med det sagt så är ändå prislappen på fastighetsbolag mycket mer attraktiva nu än vad de varit på ett bra tag. I alla fall om man som jag tror att cykler kommer och går. Det bolag jag ökat mest i är Castellum, sedan ungefär lika delar i Balder, Platzer och SBB. Den ”korgen” utgör nu ca 4 % av portföljen och den har inte bidragit till avkastning detta halvåret i alla fall.

Ett alternativ till ”korg” tänk vore att positionera sig i en fond istället. Jag vet inte. Jag gillar väl helt enkelt att följa bolag mer direkt samt få utdelningarna på kontot så jag kan välja vad det ska återinvesteras i.

För att kompensera för min ”lust att direktäga” har jag dock ökat summorna för mitt fondsparande också. Det är sedan gammalt att öka aktiesparandet när mer attraktivt finns att köpa och dra ned på summorna då det ser dyrare ut.

Något annat som ökat är usd-exponeringen i portföljen. Kan inte påstå att jag köpt för särdeles mer i usd detta halvåret än annat men nu står usd-noterade aktier för drygt en tredjedel. Det största innehavet i usd, samt som helhet, är Berkshire Hathaway. Buffet & Co är köpare i denna marknad också. Alltid en tröst. Dock är det fokus på Occidental. Nu senast är ägandet uppe i 19,2 %. När man äger 20 % kommer delar av Occidentals resultat även behöva bokföras i Berkshires räkenskaper. I nuläget intäktsförs bara utdelningarna. Berkshire Hathaway har redan innan mycket energi i sin helägda verksamhetsportfölj. Det ligger rätt i tiden.

Efter Berkshire Hathaway så är Investor och Evolution de största innehaven. Alphabet kvalar in på en fjärde plats. Känner mig tämligen trygg med dem.

Vi har fortfarande en situation där 6 av 10 är ”gröna” på bevakningslistan. Kanske återupprepar sig 2011 så det kommer en urblåsning till hösten efter en tids nedgång. Vi får se. Oavsett så är jag nettoköpare här och nu. Det senaste köpet gjordes i Evolution och troligen blir det något i ett av fastighetsbolag nästa vecka Sten för sten adderas över tid. Ser på mitt nysparande att dubbla summan har adderats detta halvåret mot vad som adderades hela förra året. Min stockpicking förmåga kan kanske vara si så där. Allt är inte guldklimpar, men jag tror att just sten på sten-effekten kommer ha stor påverkan över tid.


 

2 kommentarer:

  1. Tror oxå att man får ganska mycket värde i börsens fastighetsbolag. Vill man gå försiktigt fram Är PLUS fastigheter Sverige index ett alternativt. Gärna ett månadssparande vilket ökar säkerheten i operationen.
    Själv har jag köpt mer KO. Bolaget har en förmåga att flyta på inflationen.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  2. Det var ett bra tips. Sagax, Balder och Castellum som stabil grund i den fonden till 0,22 % avgift. Kontinuerligt sparande definitivt. Det gör denna nedgången så mycket bättre än V-studsen under covid. Längre tid ger mer effekt till nysparande och oftast brukar en längre tids nedgång leda till långsammare uppgång också så tid vinns på båda kanter.

    SvaraRadera