fredag 15 juli 2022

En strid ström av rapporter

En strid ström av rapporter. En besvikelse var Addlife som inte alls lyckats försvara marginalerna utan nu i Q2 i princip är nere på pre-covid nivåer igen. Som jag tidigare skrivit så var jag överoptimistisk kring vinsttillväxten och uthålligheten i det när jag tog in bolaget våren 2021.

Trenden av sjunkande vinst har pågått några kvartal nu och risken som jag ser det är att vinsten ska fortsätta ticka nedåt i takt med att 12-månaders rullande kvartal byts ut från kvartal med höga marginaler till kvartal med låga. Vid Q1 såg det ut som marginalpressen hade slutat, vilket föranlett ett annat framtidsscenario, men det visade sig vara fel. Mina vinstestimat har nedjusterats och därmed vad jag är beredd att betala för bolaget. PE just nu 32, P/S 2,2. Summa summarum hade jag lika gärna kunnat låta bli involvera mig i bolaget då slutresultatet trots uppgång och nedgång liknar 0.

Drog idag halva plåstret och satte summan istället i ett annat bolag. Jag önskar nämligen inte minska min aktieexponering i dessa tider, tvärt om.

Det bolaget rapporterade också idag, OEM, och har imponerat desto mer.

Prislapp PE 18, P/S 2,2.

Inte mycket nämnt  om OEM på bloggen tidigare, men det och fler bolag finns i den modellportfölj av konglomerat/serieförvärvare som går följa via mina e-brev. Där petar jag bara en gång i kvartalet och apropå det så är det dags nu igen nästa vecka. Ska försöka få ut ett nytt e-brev i samband med det.

Även flera andra serieförvärvare har imponerat verksamhetsmässigt, så som t.ex. Lifco och Addtech. AQ Group är också en gammal favorit vars rapport jag tyckte andades goda tillväxtsmöjligheter framöver samt att de tacklat utmaningarna i närtid väldigt väl. Som de brukar.

Även Gränges och Hexpol levererar och jag är överlag väldigt nöjd med flertalet rapporter från idag. Ska gå igenom några av dem igen lite noggrannare under helgen.

Ska inte spamma på om fastighetsbolag mer. De flesta som kan branschen menar att verkningar börjas synas först H2 2022 så det återstår att se hur illa det kommer gå. Det kommer också bero på framtida räntehöjningar. Något som vare sig jag eller Riksbanken kan prognosticera särdeles bra. Då är det ändå en av oss som bestämmer över dem.

I mina papper så om förvaltningsresultaten inte faller mer än 1/3 över en längre tid så är prislappen väldigt bra idag. Sedan är det lite olika struktur, risker och möjligheter med de olika bolagen så såvida man inte specifikt har ett favoritbolag så gör sig en ”korg” bäst.

Någon rapport du gillat lite mer på sista tiden?

2 kommentarer:

  1. "Spamma om fastighetsbolagen"!!?Jag tycker denna sektor är verkligen spännande att följa det är nu intresset skall vara på topp. Hur skall det gå för SBB? Tidningen Börsveckan hade köp rek på 47kr. Aktien handlas nu runt 15kr! Detta är lika spännande som en kriminalroman! Vem är mördaren? Avslöjas i sista kapitlet. Här kommer den skicklige detektiven att kunna tjäna pengar.
    MvH Lars

    SvaraRadera