onsdag 4 januari 2012

Intervju med Erik Liden

Erik Lidén är VD och tillika förvaltare i fondbolaget Scientia. Erik är tillsammans med Olle Rossander författare till boken Lönsamma aktietips? - Verkligheten bakom tidningarnas och analytikernas råd. Boken presenterar resultatet av en omfattande undersökning kring tidningarnas aktieråd, hur pålitliga de är, hur olika tidningar skiljer sig åt och hur köp- och säljråd slår olika.

Förvaltningsfilosofni i Scientias fonder går under namnet InsiderModellen. En modell där man dagligen bearbetar information om insiderhandel i börsnoterade bolag. Placeringsbesluten genereras sedan utifrån den informationen.

Erik hade nyligen vänligheten att ställa upp på att svara på några intervjufrågor. Tack för det Erik! Det är alltid intressant att ta del av andras syn på aktier, sparande och investeringar. Nedan följer resultatet.



Kan du berätta lite kort om dig själv?

Jag är 37 år och är VD för Scientia Fund Management som jag även har grundat. Vi har utvecklat en förvaltningsmodell som följer de placeringar som insiders gör. Modellen går under namnet "InsiderModellen" och baseras på fyra års vetenskaplig forskning som jag själv har bedrivit. Jag har således en bakgrund som forskare på Handelshögskolan i Göteborg. Min akademiska bana är relativt lång och jag inledde den via studier i maskinteknik på Chalmers redan 1993. Maskiningenjörsutbildningen kompletterades med en civilekonomutbildning som jag avslutade på Handelshögskolan 1999 och därefter blev det forskarstudier i nationalekonomi. Jag har alltid varit intresserad av aktier och att det skulle bli en framtid för mig inom detta område var ingen slump.

InsiderModellen som vi förvaltar efter inhämtar varje dag information om de senaste tidens aktieaffärer av insiders och letar då efter mönster i affärerna som vår forskning visar att det är vinstgivande att följa. Merparten av insiderhandeln sänder inga sådana signaler så det gäller att veta vilka affärer man ska följa. Scientia förvaltar idag tre fonder: Hedge, Sverige och Asien. Jag förvaltar samtliga och det är detta som är vår "edge". Eftersom InsiderModellen inte kräver ett stort analytikerteam eller förvaltarteam kan vi förvalta effektivt till en relativt låg kostnad.


Om man vill lära sig mer om sparande och aktier har du några förslag på var man ska börja?

Att gå på företagspresentationer är en bra start för då får man möjlighet att träffa företagsledarna och ställa sina egna frågor. Att spara i aktier är till stor del en fråga om sunt förnuft. Genom att fundera enkelt, ställa frågor och läsa tidningar så får man en bra grund. Ett medlemskap i intresseorganisationen Aktiespararna är något som jag kan rekommendera. I medlemskapet ingår tidningen Aktiespararen som kanske inte är den snyggaste tidningen, men innehåller mycket matnyttig information.

Till sist, prata gärna med likasinnade om placeringar, men var inte rädd för att gå din egen väg. Den stora framgången i placeringar får man när man hittar något som andra har missat. Tråkiga bolag som det sällan skrivs något om - där finner man ofta undervärderade aktier. Leta där.


Vilka "fällor" ska man akta sig för enligt dig när det gäller sparande och aktier?

Lita inte på vad tidningarna skriver! Var kritisk till allt - även vad dina vänner säger. En annan sak du bör undvika om du kan är belåning, dvs. att använda dina andra placeringar för att låna pengar till fler placeringar. En bra tumregel som många av de mest framgångsrika placerarna jag känner använder är att köpa när det har sjunkit en tid, och sälja efter en tids uppgång. Det innebär att du har torrt krut när det är köpläge. Insiders som kollektiv agerar på just detta sätt.


Har du någon förebild när det kommer till aktier och investeringar och i så fall varför just han/hon?

Jag har haft förmånen att träffa en rad framgångsrika placerare och jag har tagit med mig mycket av vad dem har att förmedla, men långt ifrån allt. Det är just detta som är tjusningen med placeringar - ingen investerare gör rätt/resonerar rätt hela tiden. En visdom som jag tycker är bra att ha med sig för en nybörjare är ett råd jag fick en gång av en av de främsta svenska placerarna på börsen: "När du ska göra en placering gör din egen hemläxa och prata inte med någon om den. Du har bara dig själv att skylla om du inte gjort din hemläxa. Om du har hittat ett kraftigt undervärderat bolag kommer sannolikt alla du pratar med ha motsatt analys och du kan då påverkas av deras synpunkter."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar