lördag 20 april 2013

Det våras

Nu tycker jag det börjar det märkas på riktigt att det är vår ute. Värmen har äntligen börjat komma och småfågel-tjattret är frenetiskt.

Förra våren byggde vi några fågelholkar, jag och barnen, men nu känns det som vi har en hel del redan så ett helgprojekt detta året blev istället att bygga ett mjölkbord. Ett sådant där bord som man skulle ställa upp mjölkkrukorna på när mejeriets lastbil kom på sin runda för att hämta dem. Vi har i och för sig ingen praktisk nytta av ett mjölkbord längre, men av nostalgiska skäl så var det roligt att bygga ett.

Andra vårtecken är tranorna, sälgens videkissar och inte minst vedhanteringen. Visst kan det vara lite slitsamt men också i ärlighetens namn ganska kul och rogivande. Bara en sådan sak som själva staplingen kan ju göras på många olika sätt och i år funderar jag faktiskt på att prova på att göra en rundstapel. Jag har inte provat det tidigare men görs den rätt så ska den kunna stå utan övertäckning då regnvattnet lätt rinner av längs yttersidorna. Ja vi får se vad som hinns med.



Ett vårtecken i aktiespararnas förlovade land är ju utdelningar. Själv har jag hittills under April månad mottagit utdelningar från Coca Cola, Telia, SCA, Skanska och Fortum. Det har kommit in pengar medan jag kunnat göra annat. Jag har inte behövt sitta och följa någon TA-graf, bevaka kurser, omvärldsnyheter, bolags rapporter eller dylikt i real tid för att snabbt kunna reagera på dem. Tvärt om. Jag har kunnat sätta mig med t.ex. bolagsrapporter när jag känner att jag fått tid över.

Det går matematiskt beräkna och se på historiska siffror hur utdelningar och ränta på ränta effekten slår på sikt, men just den här ovanstående psykologiska effekten är inte heller att förringa. Med ett par stabila  utdelningsgivande bolag som grundfundament i portföljen kommer en viss ro.

Missförstå mig inte. Jag tycker om att läsa om bolag, bläddra i årsredovisningar och kvartalsrapporter, men jag vill göra det i min egen takt, när jag själv vill. Inte bli styrd av t.ex. tekniska signaler. Därav tror jag att den investeringsstil jag anammat passar mig ganska bra. Det känns naturligt för mig. Dock kan motsatsen gälla någon annan och då ska den personen naturligtvis anamma ett förhållningssätt som passar honom eller henne bättre.

Till slut vill jag tipsa om Jonas Bernholms artikel i senaste Aktiespararen. Det gäller nyemissioner på de olika listorna. Det är en granskning över hur mycket pengar man tjänat/förlorat om man deltog i alla nyemissioner mellan 2009 och 2011 på de olika listorna, från Nasdaq OMX till Aktietorget.

Aktiespararna har också lanserat en ny webbsida: Analysguiden Mycket bra initiativ anser jag. För en person som jag så slår det "analysprogrammet" Hitta kursvinnaren med hästlängder. Jag har aldrig varit personen som kunnat fascineras av candle sticks et.c., tvärt om. Analysguiden däremot erbjuder en del matnyttigt.

För den som är ny inom aktier och vill börja med mindre belopp så har jag också fått veta att Avanza nu erbjuder courtage från 7 kr. Såvitt jag vet är det marknadens lägsta courtage avgift.

Courtage och courtage förresten. Vad är den korrekta stavningen på svenska? Är det egentligen kurtage? Jag vet inte. Någon annan som är mer utav språkexpert?

Det har kommit flertalet kvartalsrapporter, men min syn på dem kommer något senare. Ha det så gott så länge i vårvädret!

1 kommentar:

  1. Ja det är skönt nu vitsippor,knoppar och tjejer med korta kjolar(även om de har hosor under) här nere i syd.

    Analysguiden var ett steg i rätt riktning mycket bra. Jag tycker aktiespararna jobbar på vad de kan och är själv nöjd medlem där även om man önskade det fanns i stil med vad man kan finna på webben när det gäller olika placeringsalternativ i USA.

    Läste för en tid sedan någon jänke som räknat på skillnaden att använda drip(motsvarande direktinvestering vid utdelning för oss) och att spara utdelningen köpa vid dipp och hans slutsats var att det var marginell skillnad över tiden?

    Har legat lågt ett tag med köp/sälj när det gäller långre placeringar men i nästa vecka köper jag lite fler fortum/statoil till min långa portfölj inga stora pengar dock.

    Är ganska glad över raset i ädelmetaller mm då jag saknat fysiska innehav och sitter med överdriven cash så planen är jag småköper lite fysiskt guld/silver vart efter det faller tills jag når ca 5% av totala portföljen så får jag hoppas det var rätt beslut.

    Skulle det raka i höjden handlar jag det via hävstångsinstrument precis som allt annat jag speckar i.

    Courtage? En sak jag gillar med web,smartphones etc är det nya språket som växer fram som är bättre anpassat till min tynande förmåga göra mina forna svensklärare rättvisa :)

    SvaraRadera