fredag 29 april 2011

AstraZenecas bolagsstämma

Den 28 April hölls bolagsstämma för AstraZeneca i London.

Nej jag var inte närvarande även om shopping i London säkerligen är lockande med dagens starka kronkurs i relation till bl.a. det brittiska pundet. Jag minns knappt när pundet varit så här billig tidigare. För drygt 10 år sedan toppade pundet på ca 16 kr. Nu är den väl runt 10 kr och "harvar". Att åka till London nu mitt i den brittiska bröllopsyran var nog heller inte att tänka på egentligen.

Det AstraZeneca har och som jag tycker bör applåderas och uppmuntras är deras röstkort. Aktieägare får dylika hemskickade samt frågorna som kommer behandlas att ta ställning till. Detta förfarande skulle jag med fördel vilja se fler bolag ta efter. Jag misstänker att det finns en hel del aktieägare ute i stugor och torp som inte har lust eller möjlighet att åka till storsta´n mitt i veckan, men som ändå gärna vill vara delaktiga i beslutsförfarandet vid en bolagsstämma.

Så en uppmaning till alla andra bolag. Skicka hem röstkort till era aktieägare!

Nu tas ju i regel de beslut som styrelsen föreslår, men det är ändå intressant att se utfallet av röstningen efteråt.

Ta exemplet med att rösta in styrelsemedlemmar. Alla som styrelsen föreslog fick förnyat förtroende, men en ledamot fick märkbart fler nej-röster mot sig än de andra. Gissa vem?

Marcus Wallenberg. Marcus fick ca 19%! mot sig medan andra föreslagna ledamöter fick i storleksordningen 0,3 - 3%. En som sagt märkbar skillnad.

För övrigt tycker jag inte det var något annat som stack ut på röstningen. Föreslagna utdelningar och aktieåterköp klubbades igenom.

En bloggare som däremot brukar besöka en del bolagsstämmor, samt avlämna rapport därifrån är bloggaren Finanskvinnans Funderingar. Läs om:

H&M bolagsstämma

Ratos bolagsstämma

Axfoods bolagsstämma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar