onsdag 20 april 2011

Bävern

Grannen sköt en bäver nere vid ån här om dagen. Imponerande djur. De är större än man kan luras tro när man ibland kan få se dem på avstånd.




Bävrar ses allmänt som flitiga djur, byggandes på sina växande dammar och hyddor. Jag vet dock inte om jag håller med om att flitig är det främsta karaktärsdraget för bävern. Nej jag vill nog påstå att det är något annat.

Ibland kan man finna halvt om halvt avgnagda trädstammar. Bävern är nämligen smart. Det gäller att inte förbruka en massa energi i onödan. Vill bävern få ner ett större träd får han i regel det, men med sin egen speciella metod. Han lägger inte tid och energi på att gnaga sig igenom helt och hållet utan bara så pass mycket så att trädet fälls av sig självt då nästa stormiga dag inträffar.

På så sätt kan han, genom att lägga lika mycket tid och energi som det skulle ta att få ned ett träd, få ned två träd. Det är bara det att han måste vänta lite längre tills de båda slutgiltligen faller.

Vips, så får han dubbelt så mycket "betalt" för samma arbetsinsats som han egentligen skulle ha fått. Jag vill därför påstå att bäverns främsta karaktärsdrag är att vara tålmodig.

Vad har nu detta med investeringar att göra? Ja säg det, finns det någon liknelse?

6 kommentarer:

  1. Har du inte hört talas om Beaver Investing? =)

    Skämt å sido det att vara tålmodig gäller väl om man håller på med utdelningsinvesteringar så bävrar har nog en del gemensamt med vissa investerare.

    Mvh //Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
  2. Ja man kan ju till exempel påpeka vissa felaktigheter i kurssättningen på vissa aktier så gör "mr Market" jobbet o man kan sedan köpa in den till ett bättre pris eller så tipsa om köp på eget innehav o sen sälja när kursen är den rätta. Men man ska ju alltid vara ärlig o inte pumpa upp kursen med felaktigeter. Sen kan man ju missta sig o t.ex. sälja Archelon för billigt ;-)

    SvaraRadera
  3. @john - Beaver Investing! Låter som titeln på en framtida bok. ;)

    @Anonym - Archelon. Aj, ja. Här hade jag gynnats av lite mer bäver-mentalitet. Men när kursen sticker iväg allt för fort och jag saknar säkerhetsmarginal blir jag lätt "harig". Jag "skuttade" ju de pengarna till G5. Vi får se hur det faller ut framöver. :)

    SvaraRadera
  4. Det finns absolut ett samband mellan pengar och bäver.

    SvaraRadera
  5. @Arbetande pengar, Gustav - Hehehe, ja det är nog inte omöjligt.

    SvaraRadera