onsdag 20 april 2011

Ökat i Axfood

Axfood släppte idag sin Q1 rapport vilket föranledde att "analytikerna" var besvikna.

Axfood redovisar ett resultat före skatt på 233 miljoner kronor (235) för det första kvartalet 2011. "Analytikerna" hade förväntat sig ett resultat på i genomsnitt 253 miljoner kronor. Resultatet blev därmed cirka 8 procent sämre än väntat vilket fick kursen att sjunka så här på morgonen.

När kursen, som redan låg på för mig ganska aptitliga nivåer, stack nedåt ett par procent som reaktion på rapporten lade jag in en köporder. Det blev därmed köp på kursen 215 kr. Kursen var ett tag nere på 213. Kanske får vi se den därnere igen, men att pricka bottnar är omöjligt.

Axfoods försäljning uppgick till 8.257 miljoner kronor under kvartalet (8.210).

Rörelseresultatet landade på 241 miljoner kronor i kvartalet (245). Här var 263 miljoner kronor väntat bland analytiker. Rörelsemarginalen uppgick till 2,9 procent (3,0). Förväntat var 3,1 procent.

2 kommentarer:

  1. Passade på att jag göra mitt första Axfood-köp idag. 212 kr/aktie känns som ett ok pris.

    Bolagets stabila verksamhet ihop med en relativt stark balansräkning gör att man inte behöver oroa sig alltför mycket för nedsidan. Uppsidan är iofs också begränsad.

    Men utdelningen på 5,7% (12/212) är väldigt tilltalande och bland det bästa man kan få bland större bolag i Sverige just nu.

    Finns det något large cap-bolag som har lika hög direktavkastning? Det enda jag kommer att tänka på är Astra, men där får man kanske finna sig i sjunkande vinster över tid.

    SvaraRadera
  2. Den enda jag kommer att tänka på (förutom AZN) är Tele2 men det är ju tack vare deras kommande stora extrautdelning. Utgår man från de mer normala 6 kronorna så blir ju direktavkastningen ca 4%.

    SvaraRadera