måndag 2 januari 2023

Vad kikar du på så här i början av 2023?

Intressant att läsa motsvarande inlägg för ett år sedan.

” Jag kan konstatera att det fortfarande är ca 2 av 10 på bevakningslistan som är ”gröna”. Så det har inte hänt något revolutionerande där inte.”

Då välkomnades en s.k. korrektion sedan föll det ut så att det blev mer än så, men som påtalades.

” Äger man aktier så bör man alltid beakta att risken för rejäla tapp kan hända då och då.”

Som alltid har tappen varit värst i de högst värderade. Så länge man kan undvika att ösa in pengar i det mest hetaste och mest populäraste när de är som hetast och populärast så sparar man en del pengar. Sedan är det naturligtvis svårt att undvika berg- och dalbanan när man åker med upp och ner över årens lopp. Man kan alltid ångra att man inte säljer innehav på toppen, men det ökar komplexiteten i framtiden. Det är en konst som är mångdubbelt svårare än att räkna ut när det är bättre odds att ligga på köp-knappen.

5 av 10 på bevakningslistan är ”gröna”. Det signalerar mycket bättre odds generellt sett än för ett år sedan.

Det s.k. Fear and Greed indexet på ca 30-40. Då svängde den ganska brett mellan 40-60.

NAAIM index visar på ca 40. Då ca 90. Vilket indikerar att det fanns bra mycket mer pengar i aktiemarknaden då än nu.

Det var exempel på bloggens egna plus två andra sentiments-faktorer.

Eftersom att vara nettosparare är den enskilt viktigaste faktorn för framtida avkastning så är metodiken att alltid vara just det. Det innebär att ekonomin vid sidan av börs måste vara i ordning. Det innebär att det måste finnas marginaler i liv och leverne och buffert på plats. Det innebär att det måste finnas någon form av kassaflöde som går in för att en del av det hela tiden ska kunna sparas.

Känner man sig ekonomiskt ansträngd så är inte att försöka hitta nästa aktieraket som är svaret. Det är istället att få balans i sin ekonomi så man i lugn och ro kan spara överskottet på aktiemarknaden. Sedan har du en rad sätt och metoder att förfina det sparandet. Allt efter lynne och smak.

Det är egentligen det bästa och enda råd som går att ge. Inte att följa någon annans portfölj eller köp- och sälj.

Med det sagt så har jag dock ändå uppmärksammat en aktie som köpts av någon annan. Kommer till det strax.

Först. Kikat lite på Dogs of Dow. Inte för att jag följer strategin, men för att det ibland kan dyka upp något intressant där. Dogs of the Dow är de aktier på DJIA 30 st bolag (dvs dryga tredjedelen av underperformer) som betalar högst direktavkastning. I regel har de sjunkit i kurs och har någon form av problem kring sig. Det som strategin i grunden går ut på är att oftast så pressas de väl mycket i pris. Det är i regel stabila bolag, med tillfälliga problem, som kommer tillbaka. Då har man köpt dem till bra pris.

Vilka är då dessa 10 nu när 2022 gick mot sitt slut.

Dow Inc, Verizon, IBM, Chevron, Walgreens, Merck, Amgen, 3M, Coca-Cola och Intel.

Tittade lite närmare på Dow Inc (PE 7, direktavkastning 5,6 %), Verizon (PE 9, direktavkastning 6,6 %), 3M (PE 10, direktavkastning 5 %) och Intel (PE 8, direktavkastning 5,5 %)

Jag kan mycket väl tänka mig att de som grupp kan prestera väl. Även om de var och en står för en del bekymmer (därav värderingen). Det är tämligen vanligt att marknaden på sikt är lite väl pessimistisk och när det väl vänder så belönas de på samma sätt som högt värderade straffas vid nedgångstider.

Coca Cola är sedan gammalt på min bevakningslista och har funnits i portföljen. Dock var det ett tag sedan. PE 28, P/S 6,5 direktavkastning 2,8 % gör dock att den passar inte in i vad jag kan tänka mig betala för detta bygge. Hur stabilt det än är i dessa tider.

Ett bolag som Chevron på PE 10 och direktavkastning 3,2 % täljer naturligtvis guld nu, men sedan gammalt så köper jag inte oljebolag annat än när oljepriset är pressat rejält och det ser mörkt ut. Så som t.ex. gjordes med Exxon under 2020. Med facit i hand skulle man naturligtvis inte sälja av Exxon så snabbt. Som jag skrev ovan. Sälj är bra mycket svårare än köp och de mesta pengarna ”förlorar” man på sina sälj över tid. Inte sina köp

Hur som helst. Till ”följa John”. IBM blippar till på Dogs of the Dow och jag har sedan tidigare köpt in Micron Technology. Halvledar-branschen ser det mörkt ut. För hela branschen. Inte bara bolagspecifikt. Jag vet att jag läst (2021?) om att halvledarbranschen inte längre skulle var cykliskt utan då allt och inget numera krävde halvledare skulle det bara fortsätta uppåt. Något jag varit skeptisk till. Nu visar det sig att det trots allt fortfarande är cykliskt. Se där.

Vi har ett par stora aktörer bl.a. Samsung men ledaren är Taiwan Semiconductor (Ticker TSM). Värdering just nu ca PE 13, P/S 5,6 med en direktavkastning på 2,4 %. Då jag kör checklistan mot bolaget så är det ägar-biten, den politiska risken samt teknikinnehållet som påvisar riskerna. De ”hårda” faktorerna så som resultatutveckling, balansräkning m.m. är det som lockar.

Rörelsemarginalen är i och för sig på topp nu, men 5-års snittet ligger på ca 40 %. De senaste åren har de växt med ca 15 %/år i snitt och vinsten ännu mer p.g.a. marginalförbättringar. Senast då det blev kärvare i konjunkturen vid 2018 så försvarade man sina vinster även om man inte växte dem.

Fast balansräkningen är urstark är ROE på 37 %. 10-årssnitttet på 25 % så lönsam business.

Den politiska risken ligger i att bolaget är taiwanesisk med drygt halva produktion i Taiwan. Även om man är på gång att anlägga mer produktion på andra ställen. Man är också en av Apples stora underleverantörer.

”Följa John” kommer in här eftersom Berkshire Hathaway köpt en ansenlig mängd i bolaget. Jag kan se på siffrorna varför man är intresserad. TSM handlas ej heller längre till PE 30, PS 12 som då man haft dyrast multiplar utan som sagt till mer beskedliga PE 13. Det går inte tolka annat än att marknaden antingen prisar in att vinsten ska ned (som med Micron) alternativt att det kan hetta till runt Taiwan.

Hur som. Det mest intressanta av ovanstående är siffermässigt och branschmässigt ter sig vara TSM. Den kan man få ökad exponering via mer köp I BRK om man inte vill direktäga TSM. Om än en liten del.

Apple på PE 21 ser även det ut mer intressant än på länge. Teknikjättarna har kommit ned.

Ja man ska kanske inte komplicera saker mer än nödvändigt. Vi får se.

Vad kikar du på så här i början av 2023?

3 kommentarer:

  1. Själv kikar jag inte på något speciellt för att det blivit 2023. Det som är nytt är att jag satt upp en speciell KISS-THAT-MONEY-GOODBYE portfölj. Tanken med denna är att när jag hittar något nytt och spännande skall aktien placeras där i minst två månader innan jag köper. Jag har en känsla av att mina gamla trotjänare börjar tröttna på mina aktiva köp och sälj. Aktier som Novo Nordisk, Berkshire, Diageo och Lundberg har alltid tjänat mig väl. Skall försöka flytta upp mitt GAV i det jag redan har. Ungefär som Industrivärden gör.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  2. Vill plussa för ett inlägg på Lundaluppens blogg. Avanza avkastning fem år senare. 30 Januari 2018. Vi hade olika ståndpunkter om den effektiva marknaden. Nu när jag ser tillbaka på det tycker jag att jag vann den diskussionen ganska enkelt.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  3. Sunda inspel som vanligt Lars. God fortsättning! :)

    SvaraRadera