lördag 14 januari 2023

Amerikanska banker, överlag positiv, fortsatta utmaningar

De amerikanska storbankerna brukar alltid tilldra sig intresset vid starten av en rapportperiod. JP Morgan, Bank of America, Citigroup och Wells Fargo kom nyligen med sina Q4-rapporter.

Högre ränta har gynnat delar av verksamheten som förväntat, medan den missgynnar investment banking-sidan. Lånevolymerna i sig var i mångt och mycket upp för dem. Överlag verkar rapporterna kommit in bättre än förväntat. Det som verkar modelleras som troligast av bankerna också är inte ett ättestup-konjunktur-scenario utan en tämligen mild konjunktursvacka.

Det är heller ingen krisvärdering på amerikanska banker. De ligger, som sig bör. På ca PE 11 och erbjuder en direktavkastning på mellan 3-4 %. Det tuffar på.

Jag tänker mig samma scenario även för våra banker här hemma. Det kommer tuffa på. Man vet aldrig, men min uppfattning är att de generellt har varit bättre denna gång på att inte trassla in sig i knepig kreditgivning. Istället har det skötts på annat håll denna eufori-fas. Jag tror därmed inte kreditförlusterna blir nämnvärda framöver. Tvärt om så kommer de gynnas av ett mer normalt ränteklimat.

Såvida inte politiker klåpar sig så bör de kunna vara goda utdelare framöver. För den sakens skull anser jag inte det är köpläge. Nej, jag köper bara dylik verksamhet då alla skriker sälj.

För att exemplifiera den senaste tidens kursuppgångar kan jag notera ned P/B-värderingen igen på våra banker, samt höstens inom parentes.

Handelsbanken 1,1 (1)

Swedbank 1,3 (1)

Nordea 1,3 (1,1)

SEB 1,4 (1,2)

Direktavkastningarna ligger på 5-6 %.

Äger man inte bank så kan man ändå glädjas att en hel del utdelningar kommer troligen sippra in i diverse investmentbolag. Bankerna själva kan inte omsätta vinsterna till meningsfulla investeringar. Därav saftiga utdelningar. Meningsfulla investeringar  kan dock förhoppningsvis ägarna göra.

Den udda fågeln i ”korgen” är nederländska ING. Värdering P/B 0,9.

Summa summarum. Vi är alltså tillbaka på värderingarna som gällde innan årsskiftet 21/22 vad det gäller bank.

Jag har inte köpt på mig bank den här nedgången i höstas-somras. De blev aldrig så billiga denna gång som jag ville ha dem. Det var annat som blev.

När jag ändå är inne på nedgångar, uppgångar och marknadsprat så kan även noteras att de här de första dagarna i januari har varit ganska kraftiga kursrörelser uppåt.

På bevakningslistan är nu 4 av 10 ”grönt”.

Allokeringsmässigt så innebär ”dyrare” att lite mindre reserveras till aktiesparande. D.v.s. summan som sipprar in veckovis minskas. Är alltid nettoköpare men man minskar risken för att göra massiva fel om man stryper åt sakta när det blir dyrare och så ökar man sparandet när det blir billigare (samt eventuellt kastar in extrapengar). Det är när det är som billigast man får mest för pengarna och vice versa.

Sedan är det naturligtvis bolagens utveckling som styr den långsiktiga avkastningen, men det lilla man kan påverka själv vill man ju gärna göra det bästa av.

Hur som helst. Jag är överlag positiv. Det är en mycket sundare miljö vi är i nu. Värderingsmässigt och förutsättningsmässigt. Mer lagom och sunda värderingar, i en mer normal räntemiljö, med en ekonomi som taktar på (inte gasar för fullt på steroider). Det borgar för långsiktighet på annat sätt. 2023 var kanske lite av ett uppvaknande för vissa på många sätt. Men det behövs ibland en klapp på kinden för att folk ska vakna till.

Det enda som oroar mig egentligen är det politiska. Att man fortsätter med meningslösa stimulanser. Saker som bara botar symptom och skapar tillfälliga glädjeyttringar hos hushåll och företag istället för att använda tid och resurser på att göra långsiktiga förändringar.

Det ska inte behövas skickas ut en massa bidrag. Ett samhälle ska inte ha hög arbetslöshet samtidigt som det skriks efter arbetskraft. Det behövs ett långsiktigt förändrat sätt att tänka kring hur man bygger en resilient ekonomi bland hushållen. Där sparande gynnas. Inte leva till max genom maximal belåning. Ja, det finns saker att jobba med. Men som sagt. Överlag är jag ändå positiv över att ett litet uppvaknande skett i alla fall.

1 kommentar:

  1. Riktigt intressanta tankegångar, kanske borde ta och införskaffa ett par banker. Äger iofs. dock redan flertalet investmentbolag och som du säger så lär det märkas en del även i dom innehaven.

    SvaraRadera