lördag 15 augusti 2020

Volati Q2 2020


Fick en fråga om Volati. Skrev inget om Volatis Q2:a men kan göra det nu. Backar man i inläggen så har mina tidigare tankar gått som följande:

”Under en längre period nu tycker jag Volati har haft en attraktiv prislapp. Detta även innan corona-krisen.  Som jag skrivit tidigare så tycker jag ledningen visar på att ha fin näsa för att få verksamheten att växa.”

”För Q1:an ökade omsättningen med 7 %. Samtliga affärsområden hade utvecklat sig väl.Man gjorde under kvartalet två mindre tilläggsförvärv. Rullande 12-månaders så motsvarar försäljningen nu 87,50 kr/aktie. Eftersom jag räknar med ca 6 % rörelsemarginal över tid för Volati så får jag i mitt hemmasnickrade chokladhjul fram att Volati-aktien idag är ”billig”. Lägg därtill att man har en historiskt tillväxt som inte skäms för sig så ger det ännu en fördel för Volati.”

Tittar vi då på Q2:an så ökade omsättningen med 6 % och rörelseresultatet med 46 %. Volati lyfter ofta fram sitt EBITA (som är ett slags justerat EBIT). Det växte med 41 %.

Marknaden har varit god inom bygg- och trädgårdshandel samtidigt så har besiktningsverksamheten utvecklats bra.” Lynchar” man lite genom orterna i Sverige så ser man Besikta har ploppat upp både här och där. 



Oftast lite mindre, dock nya och tillsynes ändamålsenliga lokaler. Det går väl heller inte säga annat att besiktningspriserna stadigt stiger år efter år. I alla fall på våra fordon. Oavsett var man besiktar.

Akademibokhandeln och Bokus brukar debatteras. Jag har inga nya insikter där. Amazon ska ju komma nu till Sverige. Vi får se hur det hela eventuellt förändrar landskapet. Min tro dock är att det inte blir en game changer på en gång för gemene man. Det handlar ju också om så långt mycket mer än just böcker. Ska jag beställa reservdelar till t.ex. bilen så gör jag ju det från Tyskland sedan länge. Samma sak med alla möjliga sorters produkter. De beställs från diverse ställen. Bara för att Zalando har ett gigantiskt utbud så handlar jag inte alla kläder där. Ja, vi får se hur mycket det ritar om landskapet. Kan hända så är Amazon den enda sajten man går till sedan och alla behöver finnas representerade där. Det kan både innebära mer försäljning liksom att marginalerna minskar. Vilket summa summarum kan jämna ut sig. 

Som förvärvsletande konglomerat så använder man hävstång/belåning. Man har som mål att nettoskulden i relation till justerat EBITDA inte ska ligga över 3,5. Nu ligger man på 1,3. Som jämförelse ligger t.ex. Addtech på ca 2 och Indutrade på ca 1,8. Jag hade inte varit riktigt bekväm med o mman låg närma 3,5, men dagens balansräkning kontra det kassaflöde man trots allt har så är jag inte orolig. Det finns således gott om utrymme för fler förvärv.

En sak gillar jag inte längre. Prislappen.

Även om jag tycker verksamheten ser bra ut så är jag inte längre köpare av Volati till min aktivt förvaltade portfölj.  Man fick mycket värde för pengarna för ett tag sedan. Nu har det gapet, enligt mig, stängts. 

För den nyfikne så har jag dock en experimentell modellportfölj av konglomerat som är passivt förvaltad. Där köps det diverse konglomerat, inklusive Volati, en gång per kvartal. Bara något år gammal så finns inte lika lång historik som investmentbolagsportföljen. Båda kan man dock följa via mina nyhetsbrev som kommer sporadiskt då och då. 

Jag som vill ta del av ett bolags tillväxt gillar stamaktier. För den som söker annan form av avkastning så har ju Volati även t.ex. Volati preferensaktier.

Några tankar om Volati?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar