fredag 7 augusti 2020

Sampo Q2 2020


Senast jag skrev om Sampo var i April. I retrospektiv, enligt många bolags kvartalsrapporter, så var April och Maj de ”värsta” månaderna under ”corona-kraschen”. Flera bolags aktiekurser, som vi alla vet, vände dock redan i slutet av Mars. 

Hur som helst. Då skrev jag bl.a.:

”I grunden utgörs Sampos verksamhet av:


Försäkringsrörelserna Mandatum, If och Topdanmark (ca 47 % av ägandet)

Bankrörelserna Nordea (ca 19,9 % av ägande) och NDX Intressenter (ca 36 % som man deläger Nordax via)


Mellan tummen och pekfingret kommer 2/3 av resultatet från försäkringsrörelser.


Värderingsmultiplarna man ser på Sampo nu får man gå tillbaka till 2011-2012. Det var ju då skuld- och eurokrisen skapade oro . Inte för att det i sak påverkade Sampo så mycket. Innan det så får vi gå till Finanskrisen


2008 och 2009, får man väl ändå säga, klarade man galant. Om man ser till den underliggande intjäningen på 1,18 respektive 1,14 eur/aktie under de åren. Utdelningarna behölls då. Vi får se hur det blir under denna kris. När det var som mest pessimistiskt under den djupaste botten av Finanskrisen kunde du få Sampo för ca 10-11 euro/aktie.  Multipelmässigt så är vi inte så långt därifrån, beräknat på vinstförmåga eller P/B.

Jag har svårt att tänka mig att Sampo,  med sitt huvudfokus på försäkringar, inte ska kunna navigera sig genom även denna kris. Dessutom finner jag värdering attraktiv.


Min bedömning och notering på bevakningslistan är  att Sampo är ”värt” ca 35 euro/aktie. Nu står den i ca 26 euro/aktie. Jag kan ha fel angående Sampo, men som helhet så blir det sällan fel i en långsiktig portfölj om man köper under tider av oro och turbulens.”

Nu i dagarna kom Q2-rapporten och även om jag inte är någon hejare på just försäkringsbolag så tyckte jag det såg ok ut. Största verksamhetsområdet, If, redovisade en combined ratio på 82 % (85). Här ska ju siffran vara så låg som möjligt och då allra helst under 100 %. Nedstängningen av samhällen har inneburit färre olyckor men fortsatt inbetalning av försäkringspremier.



Det som drar ned resultatet är investeringsverksamheten. Dock tror jag inte annat bör ha varit väntat under perioden.

Sammantaget landade resultatet på 0,81 (1,37) eur/aktie  för halvåret 2020 vilket ger ett rullande resultat på 1,47 eur/aktie. Det är för övrigt nästan samma siffra som utdelningen sänktes till från tidigare annonserade 2,20 euro/aktie då COVID-19 pandemin slog till.

Personligen gör sänkningen inte mig något. Pengar blir över i Sampos kassakista och samma dag som rapporten kom annonserades ett förvärv av brittiska Hastings. Sampo köper 70 % av bolaget.



När jag gör min servettkalkyl får jag det till att Sampo betalar ca 18 gånger snittvinst för bolaget. Dock växer Hastings snabbare än marknaden i övrigt.  Jag räknar med att Hastings kan bidra med ca 5 % vinsttillväxt allt annat lika för Sampo kommande år. 

Jag ser i dagsläget ingen anledning att bli pessimistisk över Sampo. I ”analytiker-termer” så tycker jag m.a.o. Sampo är ett behåll.

Om någon vill jämföra sina egna siffror med mina antaganden så räknar jag med att försäkringsbolagens ”bas- verksamhet” generar ca 1,50 euro/aktie i vinst. De står för drygt 2/3 av Sampo. Därtill kommer resterande vilket resulterar i ett totalt vinstantagande på ca 2,3 euro/aktie över tid för Sampo. Därav får jag mitt fair value på ca 35 euro för Sampo eftersom jag antar en helt ok, men ganska låg, tillväxt.


Några tankar om Sampo?

2 kommentarer:

  1. I resultaträkningen uppger de en CR för IF på 111% för industrial. Jag kunde inte hitta något i rapporten varför den var då hög. Vet du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte. Kan dock se att det var samma fenomen 2015 då det skakade till och konjunkturoron tilltog.

      Radera