måndag 17 augusti 2020

PinPoint och Instalco


PinPoint är en plattform där vem som helst kan registrera sig för att sedan ge sina estimat på framtida bolagsrapporter. 



Jag har roat mig att då och då gå in och försöka leka analytiker. Träffbilden är väl ungefär som väntat. Si så där, men kul ändå. Ibland prickar man hyfsat nära. Ibland ser man att man är ju waaaaaay off. Man inser i alla fall att rapporttrading nog inte är ens gebit.

PinPoint själva anger att syftet med deras tjänst är att samla marknadens förväntningar kring såväl bolag som följs av analytiker som de som inte har någon analytikertäckning alls. Det är ju här det blir lite roligt. Anger man egna estimat så kan man även se andras.

Här kommer Instalco in i bilden. Ett bolag jag tyckt verkar imponera och som jag också har i portföljen.
Jag tror att rapporten som kommer nu kan bli ganska bra. Mig veterligen har verksamheten kunnat fortgå trots pandemi och dessutom har de kunnat fortsätta med sina förvärv. Visserligen väldigt många efter Q2:ans utgång, men både Q2, Q3 som Q4 under 2019 bjöd på mycket i förvärvad omsättning som bör kunna visa sig i siffrorna även nu.

Vi får se. Vad jag kan se är att jag verkar vara ensam och tänka så. I alla fall på PinPoint. Jag ligger väl i skrivande stund bland de högsta estimaten där. Gällande Instalco så har jag köporder liggandes ute för jag ökar gärna, men tyvärr vill aktien inte komma ned dit längre. Tvärt om har den liksom annat på börsen fortsatt stiga. Får se om det kan bli dags att revidera vad jag kan tänka mig köpa för efter rapporten. Förhoppningsvis ska jag inte behöva känna mig nödd och tvungen att sälja i alla fall...

Har du några tankar om Instalco? Har du provat PinPoint? Tankar om tjänsten?

1 kommentar:

  1. Den enda tanken jag har kring det där är väl att det ter sig helt ointressant för min egen del. Jag tittar på fundamenta för att bedöma den långsiktiga utvecklingen för ett bolag och sedan rida den utvecklingen i det fall jag får rätt. Där ser jag mao kvartalsrapporter som enbart brus nästintill.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera