söndag 21 augusti 2022

Embracer Q1 2022

Delat verksamhetsår så ”Q1” avslutades nu i juni. Vi visste redan att det första halvåret för Embracer inte skulle vara så spännande. Man hade redan proklamerat att det är först efter sommaren det blir några egentliga tyngre släpp plus att det är ganska tuffa jämförelsesiffror.

Noterbart är att detta blir första rapporten enligt IFRS-standarden. Det påverkar främst avskrivningar, men fokus här har hela tiden varit operativt ebit. Numera kallat justerat ebit.

Även att marginalerna var klart lägre än för ett tag sedan går notera ned. Omsättningen har dock stigit kraftigt. Asmodee har tillfört en hel del i försäljning, men det är helt klart andra marginaler i den branschen. Vilket tagits med i beräkning.

Man upprepar sin guidning om att man kommer vara baktung. På rullande 12-månaders har man 4,5 miljarder i op. ebit. Man guidar långt över det, men jag brukar inte lite på bolags guidningar utan jag har utgått från mina egna antaganden.

När det gäller förvärv så annonserades ytterligare. Motsvarande ca 850 milj kr ytterligare op. ebit för nästa verksamhetsår. Man tänker sig stark tillväxt, men vi får se. Jag nöjer mig att räkna på lägre än utannonserat. Prislapp ca 8,2 miljarder kr. Mycket pengar, men jag tog upp förvärvsexempel i förra inlägget. Kan man köpa något för ebit 10 som dessutom beräknas ha kraftig tillväxt så är det bra. Hade man betalat gånger 15 och man räknar med ”vanlig” tillväxt så hade det varit mindre bra. Som med alla förvärv så kan det bli både bra som dåligt och det är först efter att man har år av förvärvshistorik som man vet hur duktiga ledningen är på att både hitta objekt som att förhandla prislappar som gör det till rimliga förvärv.

Fokus denna gång är IP rättigheterna till Sagan om Ringen och Hobbit d.v.s. Tolkiens arv. Att vi ser och tänker oss alver, orcher och dvärgar så som vi gör är mycket Tolkiens förtjänst som var banbrytande i sin genre. Visserligen tog han mycket från bl.a. nordisk mytologi, men alla fantasyförfattare därefter har i princip gått i hans fotspår. Ingen som har minsta intresse för fantasy har missat Tolkien. 


Blir intressant att se hur detta förvaltas över åren i speltitlar.

Ja det är många delar i Embracer nu för tiden så man får ha koll på de stora dragen, men jag har skissat på ett scenario där vi nästa kvartal kan få se op ebit på ca 1,5 miljarder och därefter ett pengaregn på ca 2,5 miljarder i och med lite mer spännande lanseringar.

Bolaget är i skrivande stund ”grönt” i min bevakningslista. Det handlar bara om hur mycket exponering man ska ha i ett enskilt bolag och jag kör en diversifierad portfölj. Där några tyngre, enligt mig väldigt säkra, innehav blandas med många små bäckar som på totalen förhoppningsvis ska driva kvarnen.

Nuvarande värdering P/S 4,5 med en rullande op. ebit på ca 26 % (Mitt "basecase" när jag räknat ligger på 25 %) samt med en förväntan om en kraftigt ökad rörelsevinst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar