lördag 20 augusti 2022

Beijer Alma Q2 2022

Blir lite svåra jämförelser den närmsta tiden p.g.a. bolaget både säljer och förvärvar. Sammantaget så blir bedömningen att H1 är ganska så ”platt” om man bortser både från förvärv som valutapåverkan.

För Q2 kom rörelsemarginalen in på 13 % vilket vare sig är bra eller dåligt utan ligger som förväntat om man slår ut ett längre snitt. Som jag skrev 2021 så ”De två senaste kvartalens rörelsemarginal bedömer jag inte vara hållbara då de ”boostas” av kostnadsbesparingar” så det förväntades som sagt inte hålla i sig.

Tillväxten var dock sämre än vad jag räknar med på sikt, men det klappade i alla fall inte ihop.

Man skriver t.ex. ”Verksamheterna i Norden visade på styrka och organisk tillväxt, medan efterfrågan i övriga Europa och Asien har påverkats mer av externa omvärldsfaktorer, såsom kriget i Ukraina och covid. Fortsatt hög inflation har lett till kostnadsökningar, som i hög grad kompenserats med prisökningar.”

När det kommer till försäljning av Habia Cable och förvärv av ungefär lika stora John Evans Sons så är jag besviken. Rationalen i att sälja Habia Cable kan jag förstå. Går få ut högre marignaler totalt sett utan verksamheten. Prislappen var ok, men inget att hurra för. Ca P/S 1-1,1. Vilket också är vad en rörelse som Habia Cable med sina marginaler och tillväxt bör värderas till. Så enligt mig ganska mycket ”fair value”. Man får dock boka en reavinst på ungefär en tredjedel av beloppet.

Man köper sedan en amerikansk rörelse för 90 plus eventuellt upp till extra 61,5 miljoner usd. Mellan tummen och pekfingret motsvarar det i så fall ca P/S 4 för rörelsen. För att det ska vara en ok affär och man tänker att den antagligen växer i takt med branschen i övrigt så behöver det vara bra höga marginaler. Det flaggas för 10 milj usd i EBITA. Det låter som sagt dyrt. Det ska bli intressant att följa, men jag undrar när det går räkna hem detta köpet. Lägg därtill dollarkursen som den är nu så får man hoppas bolaget inte köper på någon form av topp kurser för att sedan se det resultatsmässiga bidraget falla ihop p.g.a. att dollarn försvagas framöver i takt med att vår egna svenska som europeiska centralbank jagar ikapp med räntehöjningar.

Ingen kan veta, men jag är i alla fall vid första anblicken inte så imponerad. Är det verkligen rätt tid och bäst nyttjande av pengarna att ta sig an och köpa in sig på den amerikanska marknaden nu då hjulen snurrar för fullt där, priset på och bevisligen utanför börsen därefter samt dollarn dyrare än någonsin? Jag är tämligen fundersam kring det här.

För några år sedan var Beijer Alma en högutdelare för det var tanken då. Inga konstiga affärer utan överskottet skulle gå till ägarna. Sedan har man lagt om strategin i linje med andra populära bolag. Förvärv är bra. Om man gör dem rätt. Juryn är fortfarande ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar