lördag 4 december 2021

Portföljen under 2021

2021 är inte slut än, men visst börjar man redan nu kika på hur det gått under året. Avkastningsmässigt så ter det sig som om 2021 kommer bli en av de absolut bättre åren i paritet med 2019. Även om 2020 också var bra så var ändock 2019 än bättre. I slutet av 2019 skrev jag bl.a.

” 2019 bör avslutas med rejäla fyrverkerier då det visade sig bli ett helt fantastiskt börsår. Avkastningsmässigt visade det sig bli det bästa under hela 2010-talet. Eftersom portföljen vid ingången av 2019 i kronor sett var större än vid ingången av 2010 så ger ju det ena det andra. Ett fantastiskt börsår.

I likhet med 2010 så har det varit väldigt lätt att få god avkastning på sina investeringar. Så börs-decenniet verkar ha börjat bra och avslutat bra. Var du inne i marknaden åren 2011-2018 så har du naturligtvis också gjort bra ifrån dig. Du bör ha 80- 100 % i avkastning. Dock är 2010 och 2019 några år som sticker ut. Var man med i svängen då så kan man ha dubblat pengarna ytterligare en gång. Detta utan att ha behövt några högskolepoäng från redovisnings- eller finanskurser. Missförstå mig inte. Bildning är aldrig  fel i sig, men du har inte behövt det för att lyckas bra.

Så fantastisk kan börsen vara och därför är väl den egentliga uppmaningen att se till att spara. Det är den berömda ränta på ränta effekten och tid i marknaden som gör den stora skillnaden. Huruvida man lusläser årsredovisningarnas balansräkningar, TA-grafer eller indexsparar är främst en smaksak. Det kan naturligtvis göra skillnad till det bättre eller sämre, men det är inte där den stora skillnaden gör sig. Alla som har möjlighet att spara och investera kan  tjäna pengar över tid. Så den stora skillnaden går mellan att spara, eller leva upp alla sina inkomster (eller ännu värre över sina tillgångar).”

Det är dock bara till att vara ödmjuk och inse att det jag tidigare skrivit om ”den stora vågen” lyft en hel del även under 2021.

Som det ter sig nu så är kinesiska Alibaba sänket under året. Affärerna snurrar på, men det är ett turn around liknande case på ”ny mark” då det egentligen handlar om en eventuell politisk turnaround. Hittills så verkar det inte mjukna där och vi får se var det slutar.

Senast skrev jag bl.a. ” Det finns dock en risk att man vill få bort utländskt ägande helt. Då riskeras hela att kakan förloras. Vi får se.” Nu ser det de facto ut som om kinesiska regimen vill få bort ADR:erna och öka kontrollen genom listning av bolag på hemmamarknaden istället.

Stora tillväxtsdrivare i pengar räknat har t.ex. Berkshire, Investor och Latour varit. De nämnda investmentbolagen ligger väl på ca +50-60 % i år och eftersom de väger tyngre så gör det naturligtvis sitt. Ett ”tråkigt” bolag som Berkshire har hittills kursmässigt gått ca +20 % i år sedan har dollarn stärkts ca +15 % gör naturligtvis jättemycket då det är det tyngsta innehavet.

Sedan har det procentuellt varit sanslösa uppgångar i bolag så som Volati, SBB, Beijer Alma m.fl. som väger lite mer ”normalt”. Summa summarum kan jag inte vara nöjdare med portföljutvecklingen.

Evolution som de senaste inläggen handlade om eftersom det kom ut en ”skrivelse” från en anonym avsändare nyligen är också en, så som jag räknar, större komponent i portföljen. Där har man ”bara” fått +12 % i kursuppgång hittills i år så som kursen står idag. Naturligtvis var det större påverkan då den var +70 % upp i år, men ett rejält kurstapp har gjort sitt för att dra ned dess bidrag. Det har också gjort att i mina ögon blippar aktien "köp" igen. Därav att jag sålt av det mindre innehavet VBG samt bevakningsposten i Bokus för att köpa mer i Evolution istället. Kommer troligtvis allokera mer in i Evolution om värderingen håller i sig och inget fundamentalt ändras.

Aggressivare investerare kör kanske med belåning, men så gör icke jag. Dock kan jag tänka mig detta vid större sättningar på marknaden. Men då menar jag sättningar, inte det där vanliga ”bruset” eller då det rör sig i enskilda bolag/aktier.

Brukar heller inte ha någon kassa att prata om. Har vid tillfällen haft på några få procent. Jag försöker ligga fullinvesterad med det som är tänkt för aktier.  Så kommer troligen även 2021 avslutas och 2022 påbörjas. 2022 kommer naturligtvis bli intressant, men för den långsiktiga avkastningen är det egentligen mer intressant att klura på 2024 och framåt. Jag är optimist. Jag tror att flera bolag i portföljen har en ljus framtid sedan är det alltid svårt att veta vilka multiplar de kommer handlas på där och då.

Några tankar om 2021?

1 kommentar:

  1. Visst bör man vara optimist långsiktigt. Få permabjörnar återfinns som sagt var bland världens rikaste del av människor.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera