söndag 19 december 2021

Inför Microns rapport

Nu i veckan kommer sista kvartalsrapporten för i år. Det är datachip-tillverkaren Micron som jag nyligen tog in en liten post i som rapporterar. Fram till 2018 täljde bolaget guld och i priset för DRAM syns varför. Aktien i sig toppade maj 2018 och sedan bar det utför.

 


Micron är priskänsligt. Sedan var det en sidledes värdering i paritet med utvecklingen av DRAM-priset. När priset på DRAM började ticka uppåt mot slutet av 2020 så fick Mr Market glädjefnatt. Dock verkar det som om Mr Market sansade sig något med aktiekursen då prisutvecklingen inte blev så dramatisk som man antagligen först hade trott. En mer flack prisutveckling på DRAM ledde då till en sjunkande aktiekurs. Fram till november i år då det tog lite fart igen.

Min poäng? Microns aktiekurs rör sig utefter hur priset på DRAM rör sig. Det är osäkerhetsfaktorn i caset. Annars så är det ett välskött bolag, goda finanser, god lönsamhet (i nuläget) samt verkar på en oligopolmarknad.

Tesen inför kvartalsrapporten är att den goda intjäningen kommer fortsätta. På mitt snytpapper har jag siffran 6 d.v.s. jag tror att tolv månaders rullande vinst kan ligga på 6 usd/aktie. Detta eftersom så vitt jag kan bedöma så har hjulen snurrat hyfsat lika bra detta kvartalet som under förra, men prisutvecklingen på DRAM verkar ha sjunkit med ca 10 %. Så rörelseresultatet antar jag kan komma in i paritet med förförra kvartalet. Som sagt det här är bara killgissningar och jag köper och säljer inte på dylika antaganden, men det är sådant här som kan vara roligt att klura på när man försöker ”lära sig” ett bolag och dess verksamhet.

Idag handlas Micron på PE 16 TTM och om mitt snytpapper stämmer på framåtsyftande ett kvartal på PE 14. Om rapporten blir en besvikelse för Mr Market finns en del fallhöjd,i alla fall om man ska döma av historien, och då kan jag antagligen fylla på mer på andra sidan året. För jag bedömer det ändå att på längre sikt kan det bli mumma. Vinsten har tidigare toppat på 11,50 usd vid senaste cykeln. Jag tror det kan nås igen.

Några tankar om Micron?

 

Edit efter rapport: Rapporten visade på DRAM - 8 % Q/Q så ligger i linje med de -10 % jag trodde. Rörelseresultatet kom mycket riktigt in ungefär i linje med förförra, men något bättre. Landar på TTM EPS på 6,4 usd. M.a.o. strax över antagandet om 6 usd. 

Stark balansräkning. Nettokassa på 4,5 miljarder usd. Rapporten nämner också att det ser ut att se bättre ut med komponentförsörjningen framåt. Tolkar rapporten och utvecklingen som positiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar