fredag 10 december 2021

Köpt mer Evolution samt tillönskar alla en trevlig helg!

Veckan har fortlöpt med att jag köpt mer i Evolution. Kommer fortsätta göra detta via utspridda köp så länge det ”blinkar köp” och så länge jag bedömer exponeringen inte blir för hög i relation till bedömd kvalitet. Även Evolution självt har börjat återköp av aktier. Eftersom vi är ”överens” om att det är köpläge så anser jag det är bra användning av kassan. I många fall annars så är det ju så att bolag köper tillbaka som mest då kursen är ”dyr” eftersom det är i regel då de har som mest pengar i kassan. Evolution har dock visat sig vara mer selektiva.

Ett annat bolag som varit selektiva vad det gäller återköp är Berkshire Hathaway. Det är ju först på senare tid man gjort detta. Berkshire, Hathaway, Investor och Evolution är mina tre största innehav och efter ”studsen” i bl.a. Evolution ser det ut som om 2021 kan landa som det bästa året någonsin avkastningsmässigt sedan jag började blogga, men än återstår några dagar. Mycket kan hända.

För ganska exakt ett år sedan låg familjen i corona. Tog ca 2 veckor sedan var vi ”fit for fight” igen. Efter tillfrisknandet skrev jag bl.a.

”Nog om det personliga.  Låt oss ta en finansiell vinkling.

Vad är fördelen med att äga aktier och finansiella tillgångar?

Fast man är sjuk så fortsätter det att avkasta.

Jag har inte behövt jobba. Jag har inte ens behövt sitta vid datorn för att följa och agera på TA-grafer. Jag har gjort noll och ingenting.

De finansiella tillgångarna har ändå fortsatt växa i värde och t.o.m. utdelningar har jag tagit emot i detta annars utdelningsfattiga år.

Jag skulle kunna visa en ATH-graf över portföljen oc h sedan hänvisa det hela till hur duktig jag varit de här veckorna, men sanningen är att det där ATH har hänt fast jag och familjen varit sjuka och jag har ibland knappt kommit upp ur sängen.

Inte för att förminska någons prestation, men reflektera gärna över ovanstående när du ser alla ATH-grafer som kommer uppvisas från alla håll och kanter vid årsskiftet. Tidvatten lyfter alla båtar och 2020 har inneburit en tidvattenvåg i form av massiva stimulanser utan tidigare historiskt motstycke.”

Så om jag skulle gå ur 2021 med ny rekordavkastning så är jag ödmjuk inför att det troligen gäller de flesta samt att det är en hel del saker som hjälpt till.

I nuläget ser jag inget som stör konjunkturen. Dock finns det alltid saker som kan orsaka problem ändå. Tänker inte minst på eventuella oroligheter mellan Ryssland och Ukraina.

Så vad säger oss historien om börs och krigsutbrott eller liknande händelser? Låt oss ta två exempel.

Iraks anfall på Kuwait ca -17% på ca 2 månader.

11 September ca -12 % på två veckor.

Vilket gör att jag förmodar att rörelserna vid eventuella krigsutbrott kan bli liknande, men behöver inte bli så stora heller.  

Förhoppningsvis slipper vi krig helt och håller, men tyvärr brukar det ju alltid finnas de som försöker tillförskansa sig makt och fördelar genom hot och våld. Vare sig man tänker på kriminalitet och dess påverkan eller storpolitik. Same, same, different size.

Nej nu ska vi inte vara så dystra. Finns mycket att vara glad för i dessa tider också. Inte minst familj och hälsa.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar