fredag 23 juli 2021

Kambi Q2 2021

Kambi levererade det jag hoppades kunna se. Med 42,8 milj euro i omsättning och en rörelsemarginal på 38,8 % så är nu det tredje kvartalet med det ”nya normala” där den amerikanska marknaden spelar första fiolen. Vinsttillväxten har varit fin och från att det såg ut som man handlades till ganska höga PE-multiplar har nu PE-multipeln kommit ned i takt med att vinsterna ökat, 12 månaders rullande.

Man har fortsatt en mycket stark balansräkning. Det är inget som brukar nämnas så mycket kring rapport-praten i dessa tider, men just balansräkningarna är bland det viktigaste att ha koll på anser jag. Hade Kambi haft en urholkad balansräkning hade jag troligen inte ens intresserat mig från första början. Starka balansräkningar ger både möjligheter som sänker risken i ett bolag.

Kassan är på 92 miljoner euro och frågan är vad som ska göras med den? Under det halvår som varit fylldes den på med 30 miljoner eur. Förmodligen kommer ca 20 miljoner euro gå åt till utvecklingskostnader m.m. även under 2021. Samtidigt drar in 20 miljoner per kvartal så blir det fint på sista raden/i kassa kistan.

I Kambis fall så korrelerar fritt kassaflödet och vinst hyfsat bra. Vilket ger vid handen att jag tror på en eps på ca 18 kr för 2021. Rapporten idag minskade inte min tro på det, tvärt om.

Framåtsyftande så handlas Kambi på ca PE23. Samma prislapp som då jag tog en bevakningspost. Då min tro på bolaget förstärkts passade jag idag på att omvandla den bevakningsposten till en s.k. mindre post. Det är inte så att det är ”rea”, men helt ok pris givet de framtidsutsikter jag tror bolaget har.

Draftkings då? Vi pratar ju ändå om en hel del av omsättningen? Min hypotes är att den kommer pareras av tillväxt annorstädes, men visst kan det bli ”guppigt” på vägen. Återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar