torsdag 15 juli 2021

Addlife Q2 2021

Drygt två månader sedan som Addlife plockades in i portföljen. Kursen på ca 210 då (enligt min servett från då Forward PE 23) var inget fynd men acceptabelt därav en mindre bevakningspost. I och för sig brukar jag inleda med det då jag tar in nya bolag.

Sedan dess har kursen, tyvärr, gått upp än mer och vid rapportsläpp idag ligger den väl på ca 285 kr. Där i mellan har inga direkta nyheter kommit. I alla fall inte vad jag uppmärksammat.

Så låt oss ta en titt på kvartalsrapporten.

Omsättningen ökade med 82 % och EBITA med 83 %. Den kraftiga ökningen var väntad då man gjort ett rejält förvärv. Det var det som gjorde att multiplarna såg helgalet ut från början, men när man börjar kika på framåtliggande såg det bättre ut. Den organiska tillväxten var 22 %.

Kvartalet gav en vinst på 1,47 kr/aktie. Rullande vinst ligger på 6,55 kr/aktie.

Skrev lite om förvärv i förra inlägget. Här har du samma effekt. Det största förvärvet i år införskaffades för en multipel på ca P/S 1,4. Addlife själva handlas för P/S 4,8 och PE 44. Var förvärvet något litet bolag? Nej förvärvet av det enskilda bolaget motsvarar ca 1/3 av Addlifes totala försäljning 2020. De förvärvsdrivna bolagen kan köpa bolag för multiplar som inte står mig till buds via börsen.

Tar man en titt på den finansiella ställningen så tror jag inte på några större förvärv i närtid. Möjligtvis mindre. Min hypotes är fortsatt att vi kommer få se stark ökad omsättning och resultattillväxt i de nästkommande kvartalsrapporterna. Sen får vi se hur långt det tar oss i resulat räknat per aktie.

I nuläget vill jag inte utöka min bevakningspost. Inte p.g.a. av att bolaget inte levererar som förväntat utan p.g.a. prislappen.  Till skillnad från en fond så måste jag inte köpa bara för att jag får in pengar på kontot. 

Några tankar om Addlife?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar