torsdag 6 december 2012

Prylgalen

Nu har jag införskaffat mig ännu ett litet nätt innehav, Clas Ohlson. Min "låda" ser tämligen välfylld ut i nuläget, men jag har det senaste halvåret känt mig, som Warren Buffet utrycker sig "Like an oversexed guy in a harem". Det finns för mycket som jag anser är attraktivt prissatt där ute. Det har tydligen lett mig till att göra små-köp här och där.

 Clas Ohlson har jag hur som helst kikat på sedan förra hösten då var värderingen också väldigt attraktiv. Jag hade dock inte hunnit titta närmare på bolaget samt så spökade att marginalerna försämrats över tid samtidigt som skuldsättningen sakta ökat. Clas Ohlson har hela tiden fortsatt sin butiksexpansion och omsättningen har ökat, men satsningen i Storbritannien har inte riktigt gett resultat än. Sverige och Norge får nog anses som ganska mogna marknader. Finland börjar se en ljusning och där finns kanske också tillväxtspotentialen i närtid.

Clas Ohlson är dock inget "wonderful company". Det finns gott om konkurrenter, men bolaget har ändock lyckats ganska bra och ser tämligen stabilt ut. Min analys gjordes i somras och finns här: Analys av Clas Ohlson

Nu när jag tittat i både den senaste årsredovisningen samt Q1-rapporten (bolaget har brutet redovisningsår) kunde jag konstatera att marginalerna förbättrats något på helårsbasis samt att man sålt av delar av sitt lager och betalat tillbaka de räntebärande skulderna. Dessutom har värderingen gått ned och kursen har pendlat mellan ca 82-84 kr ett tag nu. För sakens skull gjorde jag också en Pitrioskis F-score jämförelse mellan 2011/12 och föregående år och Clas Ohlson fick i den jämförelsen 8 F-score vilket indikerar att det fundamentala förändrats till det bättre.

Clas Ohlson tjänade 6,29 kr/aktie 2011/12 vilket ger ungefär PE 13,5. Tittar man på PE3 så ligger den också ungefär nu på 13,5. Runt 6 kr, eller strax däröver, är troligen en ganska rimligt antagande över Clas Ohlsons intjäningsförmåga. Direktavkastningen är på 5,1% och det egna kapitalet ligger på 29,27 kr/aktie. Summa summarum är det en historiskt ganska låg värdering för Clas Ohlson. Därav passar jag på nu.

Hur ser du på nuvarande värdering av Clas Ohlson?

11 kommentarer:

  1. Jag tycker den verka rimlig med tanke på konkurrenterna i branschen kommer att leda till att de framtida vinsterna kommer att minska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske. Dock så har ju både Clas Ohlson, Jula som Biltema lyckats växa sakta men säkert på en tämligen mogen marknad som Sverige även under de senaste åren. Hyggliga finanser och vinstmarginaler har de alla tre. Även om det finns flertalet konkurrenter så verkar konkurrenssituationen inte vara liknande den som finns bland t.ex. elektronikvaruhusen. Än så länge...

      Radera
  2. Jag tycker att Clas Ohlson har tappat alldeles för mycket i kvalité för att jag ska våga satsa på bolaget. Deras kundservice har alltid bra men numera har jag svårt att handla där eftersom sakerna jag köpt de senaste åren gått sönder väldigt fort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvisso gör de säkert det. De verkar ju i lågpris-hobbysegmentet. Jag är själv ingen storkund där men förra året köpte jag faktiskt en sak. Efter en del letandes så var Clas Ohlson den butik i stan där jag till slut hittade en cd/radio-spelare modell med inbyggd kassetbandspelare också... Jag har massa kassettband liggandes fortfarande. Vill gärna kunna fortsätta använda dem. :)

      Radera
  3. Med PE 13,5 ser inte bolaget särskilt attraktivt i min mening, när det finns andra bolag med en mycket mer attraktiv värdering! Att titta på historiska prissättningar känns även tämligen meningslöst för mig, det är priset här och idag som är det viktiga! Anyway, tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för responsen!

      Radera
  4. Jag har själv aktier i Clas Ohlson. Och jag är tycker inte att konkurrensen är så väldigt hård då man hittat en egen nisch med sina bra lägen och fokus på det vardagliga. Biltema och Jula ligger mer "off" och har sitt fokus på prylar som ska användas i garaget (klassiska gubbdagis). Men Clas Ohlson ligger centralt och fokuserar på saker som ska användas inne i hemmet. I Göteborg som jag kommer ifrån så ligger Clas Ohlson inne i köpcentrena Nordstan och Frölunda torg. Där finns det inte en biltema eller jula att skåda. Det är snarare Teknikmagasinet som är stora konkurrenten.

    Så jula och Biltema är i mina ögon bara en konkurrent för dom större inköpen. Ska jag ha en snöslunga eller en ny borrmaskin så kommer jag att shoppa runt lite. Men ska jag bara ha ett par glödlampor och en nagelsax så svänger jag ju såklart in på clas ohlson när jag ändå går förbi. Jag sätter mig ju inte på bussen och tar en extratur ut till biltema eller jula.

    Det är min syn på clas ohlson och konkurrens. Clas Ohlson har absolut störst tillgänglighet på sina butiker och ett delvis annat fokus på sitt produktutbud (män och kvinnor med små problem som ska fixas i hemmet) jämfört med biltema och jula som mer vänder sig till garageägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för responsen. Det kan nog mycket väl vara så. Jag känner igen mig lite i det också, fast tvärtom. Clas Ohlson handlar jag sällan hos eftersom jag är då tvungen att åka in till centrum eller ett stort köpcentra. Det är lättare att svänga förbi t.ex Biltema för mig när jag vill ha torkarblad eller vad det nu kan vara.

      Radera
    2. Ja det är ju detsamma fast precis tvärt om. Det viktiga är ju att inse att dom olika företagen biltema / clas ohlson inte konkurrerar med varandra enbart med priset utan det är andra faktorer som spelar in när folk väljer vilken av de två man ska handla hos. Och det talar mot eventuell marginalpress ifrån konkurrens.

      Radera
  5. Hej Spartacus, jeg skriver på dansk, det håber jeg er ok. Ellers må du sige til, så skal jeg gerne skrive på engelsk.

    Du skriver at du forventer en EPS på ca 6 kroner, i den seneste delårsrapport ligger man dog 15% under samme periode i 2011/2012, hvilket gør jeg tror vi ender med en EPS på ca 5.31 kroner.

    Har du gjort dig nogle tanker omkring dette?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar Christian.

      Jag tänker mig att ca 6 kr är rimligt att Clas Ohlson kan tjäna över tid. Enstaka år kan det bli 5 eller 7 kr o.s.v.

      13,5 är en lämplig multipel för en verksamhet jag anser vara tämligen stabil samt en god utdelare. Som exempel så är 13,5 en multipel jag kan tänka mig på Axfood också vars intjäningsförmåga över tid jag räknar med är ca 16 kr/aktie.

      När värderingen går över detta allt för mycket så är det inte intressant för mig längre. Clas Ohlson runt 80 är enligt mig helt ok, inte billigt, men ok.

      Radera