söndag 23 december 2012

Oljeservicebranschen

Oljebranschen är egentligen en bransch jag försöker undvika. Det är enligt min mening allt för mycket "brus" kring och om olja. Det gör det svårare att sålla information. En "modern sanning" som jag tycker mig se också är att oljebolag spås en lysande framtid eftersom olja kommer vara en bristvara. Min reflektion kring detta är dock att utbud och efterfrågan inte är allt. Det handlar minst lika mycket om marginaler. Ökade priser leder inte till ökade vinster om produktionskostnaderna stiger i samma utsträckning.

Nu är jag ändock involverad. Indirekt via oljeservicebranschen. Främst genom norska Kongsberg. Kongsberg har ju både en militär som en civil del. Hittills har jag mest försökt sätta mig in i den militära, men den civila är för Kongsbergs del lika viktig och också en av anledningarna att Kongsberg är en av mina favoriter bland försvarsbolagen. Kongsberg ses och värderas som om det vore ett försvarsbolag, men försvarsrelaterade produkter är egentligen enbart halva bolaget.

När det gäller oljeservice så står nämligen det segmentet för ca 30% av Kongsbergs vinst. Ca 20% kommer från närliggande, civila "Maritime" medan de övriga 50% är från försvarsrelaterade produkter.

Oljeservicebranschen är också ett segment som Kongsberg satsar aktivt på att växa inom. Det har märkts inte minst under 2012 då två av de tre förvärv som gjordes gällde just bolag inom oljeservicebranschen.

Involveringen i min egen portfölj har nyligen ökat ytterligare något nu när Ratos köpt in sig i det norska oljeservicebolaget Aibel.

Oljeservicebranschens kunder utgörs av de stora oljebolagen, noterade eller statligt kontrollerade. Det är en bransch som i sin tur kan delas in i olika undergrupper eller nischer. Större oljeservicebolag brukar ha överlappande verksamheter även om man kan urskilja en vissa viktning i verksamheten mot vissa nischområden.



Min uppfattning är att man kan lite grovt dela in oljeservicebranschen i följande segment:

Seismik - Bolag som bl.a. står för och servar seismiska hjälpmedel vid prospektering och markundersökning. I Norden kan nämnas PGS, TGS Nopec och Polarcus, noterade i  Oslo.

Undersöknings- och produktionsborrning - Bolag som borrar och levererar borrutrustning. Här får oljeservicebolagen Baker Hughes, Halliburton, Transocean, Noble och Schlumberger stå som exempel. Alla de finns tillgängliga via NYSE. Nämnas kan också Fred Olsen Energy, Songa Offshore och Seadrill listade i Oslo.

Projektutveckling - Bolag som stödjer oljebolagen i produktutvecklingsfasen för oljefält. Exempel på bolag som verkar inom denna nisch och har en stor del av den nordiska marknaden är Det Norske Veritas, Dovre Group och Aker Solutions. Dovre Group finns listat i Helsingfors, Aker Solutions i Oslo.

Ingenjörskonst, tillverkning och installation - Här är i Norden bland de viktigaste bolagen Rolls Royce, Aibel, Kongsberg, STX Norway Offshore, Subsea 7 och Aker Solutions. Kongsberg, Subsea 7 och Aker Solutions finns listat i Oslo. Rolls Royce i London.

Underhåll - Bolag som stödjer med olika underhållstjänster. I Norden är bland de viktigaste aktörerna Farstad Shipping, Ulstein Design, Havila Shipping, Siem Offshore och Aker Solutions. Farstad, Havila, Siem och Aker finns listade i Oslo.

Vilka faktorer är det då som påverkar branschen? Ja inte så förvånande så är det just efterfrågan på olja och gas. Den ekonomiska utvecklingen är då en given faktor. Det märks inte minst genom att branschen fick problem efter Finanskrisen då efterfrågan sjönk. På samma sätt så leder ökad efterfrågan och höjt oljepris till ökad aktivitet hos oljebolagen vilket i sin tur gynnar oljeservicebolagen.

Påverkan kan också ske genom regleringar från stater t.ex. av miljöskäl. Väder och vind kan ställa till det. Orkaner i Mexikanska Gulfen och extremt vinterväder i Kanada, Ryssland eller för den delen Nordsjön kan leda till tillfälliga avbrott. Även incidenten i Mexikanska Gulfen 2010 påverkade värderingarna märkbart på bolagen inom oljeservicebranschen. Dock verkade det inte få någon betydelse på själva affärsverksamheterna på lite längre sikt även om det tillfälliga förbudet där mot borrningar innebar just ett tillfälligt avbräck.

Tittar man på den finansiella ställningen så är min uppfattning att den varierar från ok till högt belånade. Utdelningar ges i många fall men kassaflödena är generellt inget att hurra för. Mycket av det ser ut att hela tiden behöva återinvesteras. Tittar man  t.ex. på ett bolag som Seadrill så ser man ett bolag med hög belåning som redovisar lika mycket vinst som det genererar kassaflöde från rörelsen, men sen så visar det sig också att mer än så går åt till investeringar. Vad är i så fall den verkliga vinsten?

Sammanfattningsvis så är det ingen enkel bransch att få grepp om. Lukrativ? Ja för många av bolagen, när förutsättningarna är de rätta, men det finns säkerligen också en och annan fallgrop.

Vad är din åsikt om branschen? Kan du tillägga något som ökar min förståelse av den?

7 kommentarer:

  1. kollat på songa offshore?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte, men jag inkluderade dem nu som exempel i inlägget ovan. Tack för tipset.

      Radera
  2. Ta en koll på bonheur och aker asa. bra om man vill ha en bred exponering mot oljeservice. Dessutom substansrabatt... /Chriss

    SvaraRadera
  3. Jag börjar bli tveksam till oljeservice och oljebolag på kort sikt. Visst kommer efterfrågan öka med tiden och även ett krigsutbrott kan driva kurserna uppåt.

    Läste denne artikeln tidigare idag och tycker en del av hans antaganden inför 2013 är hyggligt rimliga men om de sedan infrias återstår att se. http://www.insidefutures.com/article/844840/Energy%20Markets%20Outlook%20For%202013.html

    Av oljebolagen känns Statoil ganska ok även om det tappat fart jämfört med sina konkurrenter de senaste åren men ser man 10 år tillbaka utvecklas det fortfarande bättre än t ex Total och Exxon. Om vi nu får lägre råoljepriser och aktiekurs är jag tillsvidare inställd på att öka då jag har en ganska liten post.

    Har tittat ett tag på ett bolag Bri-Chem som har lite nischbranch inom olja,gruva mm men de har tydligen utsats för konkurrans av bolagen de tidigare varit underleverantörer till då dessa i vissa fall skapaet egna bolag för denna service/produkt. Funderar på om detta kan vara en vändning från den inte alltid så lyckade renodlingstrenden vi sett rätt många år nu?

    Tillsvidare nöjer jag mig med Ratos men läser gärna mer här för att lära mig och kanske ändra åsikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken!

      Det är alltid intressant att sätta sig in i nya saker. I fallen försvars- och rederibranscherna så tilldrog de mitt intresse då jag upplevde dem impopulära och lågt värderade. Jag får inte riktigt samma upplevelse efter en snabb blick på oljeservicebolagen, men vem vet. Det kanske lönar sig någon gång att läsa på redan nu i alla fall... :)

      Radera
    2. Hej igen

      Ja det det är branscher som lockar mig oxå men jag har en tid funderat och dragit paralleller till t ex bilbranschens underleverantörer och får då tanken att om oljan fortsätter pressas ned en tid kanske det även dämpar efterfrågan på service?
      De bolag som överlever ser annars ut ha framtiden för sig så kanske är det snåljåpen i mig som vill köpa så billigt som möjligt och då samtidigt får mig missa tåget ;)

      Ett problem med dessa artiklar är de är väldigt fokuserade på amerikanska kontinenten och tar gärna svepande med resten av globen.

      Radera