torsdag 1 mars 2012

Percy Barnevik

Percy Barnevik inledde sin karrär på Investorbolaget Sandvik där han bl.a. var vice VD fram till 1980. Därefter tog han VD stolen i Asea och fortsatte även som VD efter ihopslagningen mellan Asea och Brown Boveri. Barnevik är dock kanske mest förknippad med sitt ökända pensionsavtal som han fick just från sin tid i ABB.

Under denna tid så sålde Investor även sina aktier i, i mitt tycke en av de bättre lastbilstillverkarna, Scania. Pengarna sattes under IT-yran bl.a. i nysatsningar som Bredbandsbolaget och en tv-kanal vid namnet K-World. Man plöjde också ned nästan 1 miljard kr i IT-bolaget Spray.

2002 fick han avgå från ordförandeposten i Investor bl.a. p.g.a. pensionsavtalet från sin tid som VD i ABB. Till saken hör också att det fanns misstankar om en del oegentligheter inom ABB och kreativ bokföring. Eller som Peter Wallenberg utryckte det:

"Hans saga var all på ABB för att bolaget var på kanten till obestånd. I Percy Barneviks fall var det enda som gjorde att det fanns kapital kvar en goodwill-post, som var dubbelt så stor som det egna kapitalet. Det vill säga - han var på obestånd. Punkt slut. Om det är tecknet på en framgångsrik person i svensk industri har vi snart ingen industri kvar."

Det "löstes" i alla fall med en förlikning där inga medgivande om brott behövdes. Däremot fick Barnevik återbetala över 500 miljoner kr till bolaget.


Numera är Barnevik engagerad i välgörenhetsarbete, är innehavare av ett flertal hedersdoktorat titlar samt har även agerat rådgivare till Sydafrikanska regeringen i investeringsfrågor.

För den som vill läsa mer om Percy Barnevik, för att få fler nyanser och infallsvinklar, så är det väl främst två böcker som är värda att nämnas:

Percy Barnevik från 1999 av Martin Haag och Bo Pettersson. "Läs om hans bravader som Europas mest beundrade företagsledare, vilka knep han använder sig av för att fånga sin publik och få med sig människorna på vägen. Läs också om hur boktryckarsonen lyckats bygga upp en imponerande privatförmögenhet i aktier och fastigheter."

Jag vill förändra världen från 2011 av Percy Barnevik själv. "Min självbiografi är mest av allt en nära spegling av ett modernt företagsdrama i ett stort antal akter och på ett otal scener. Gång på gång har jag fått uppleva glädjen i att uppträda i ledande, spännande roller - men mina uppdrag har också medfört smärta. Med denna bok vill jag visa hur jag tänkte, vad jag gjorde och varför, samt vilka jag mötte på vägen."

1 kommentar: