fredag 10 februari 2012

Ökat andelen likvider

Jag har inte sett några fantastiska köplägen under 2012, än så länge. Den senaste ökningen jag gjorde i något av innehaven var i Fortum en bit in i december förra året.

Tvärtom så har jag ökat på andelen likvider genom lite försäljningar.

NGS Group har avyttrats helt. Anledningen är att för att minska exponeringen mot spekulativa innehav då denna del i portföljen växt sig "för stor" p.g.a. värdeökningar.

Jag har också skalat av en bit av innehavet i G5 Entertainment. G5 Entertainment har haft en fantastisk resa och jag har större delen av innehavet kvar, men när ett enskilt spekulativt innehav stiger en bit över 10% av portföljen samtidigt som jag ser behovet av att samla likvider så fick en del omvandlas till rena pengar.

Slutgiltligen så har jag även sålt en del AstraZeneca. Eftersom jag under hösten ökade friskt i en del andra stabila utdelare så som Fortum och SCA när jag fann värderingarna attraktiva där så fick ett annat nu ge vika för att frigöra en del ytterligare kapital. Rent kvalitativt så är Fortum och SCA "bättre" sett utifrån mina kriterier så "bytet" är jag nöjd med, även sett till vilka priser de köpts respektive avyttrats för.

Dessa pengar, plus de nu kommande utdelningarna, tror jag utgör en bra pott till att ta ur vid nästa tur nedåt när Mr Market visar sin depressiva sida.

Hur har du agerat den första tiden under 2012?

3 kommentarer:

  1. Inga köp, avvaktar - står vid sidolinjen som det populärt brukar heta. Hitills redovisade kommande utdelningar under våren 2012 ger mig ingen anledning till oro. Dessa utdelningar läggs på hög, därför att:

    När Mr Market behöver tas in på psyket då är det dags att slänga ut håven, som vanligt kanske det är bäst att lägga till....

    SvaraRadera
  2. Jag är ny med aktier, och innan jag började så köttade jag i mig Warren Buffett youtubeklipp och andra former av värdeinvestering. Jag har fortfarande en hel del att lära mig om fundamentalanalys och hur man sätter ett bra värde på ett företag, men till och med jag såg hur jävla undervärderat Hennes & Mauritz var förra året efter sommarn. Jag slog till flera gånger och fixade en GAV på 193.71. ~19% avkastning.

    När Spiltans nya fond Spiltan Investmenbolag lanserades och log på 100 kr ville jag köpa den men hade inga likvider vid det tillfället. Jag vet att förvaltningsavgiften indirekt/i andra hand blir mer än Spiltans 0.2% eftersom att det är investmenbolag (nån bloggare räknade på detta, tror det var 40procent20år), men jag har ett väldigt stort förtroende för ledningen. Jag är en Warren Buffet-fanboy. Per H Börjesson är en Warren Buffet-fanboy.

    Ericsson kollade jag faktiskt snabbt på när de föll, men jag är inte övertygad om hur bra de kommer att konkurrera med Huawei som har vuxit sig starka. Jag kanske har helt fel och kanske ångrar det lite grann i framtiden, men jag känner inget behov att känna mig köpsugen.


    Så jag har inte heller köpt några aktier i år. Nu är jag också 18 och fått ta kontroll över de pengar mina föräldrar sparat åt mig i fonder (1.5% förvaltningsavgift :/ ), så jag har ett lager sedlar digitalt uppstaplade i väntan på att marknaden deppar :)

    SvaraRadera
  3. När det gäller AstraZeneca så tror jag att 2012 kan komma att bjuda på ett par fina lägen att fylla på. 265-280 kan jag tänka mig fylla på. Övertygad om att det kommmer bli en fin investering 5-8 år framåt efter det här året. Kostnadsbesparingar, återköp, säker utdelning över 6% och allt är inprisat. Kan bara bli bättre enligt min kalkyl.

    För övrigt gillar jag din portfölj skarpt. Min är nästan en kopia.

    SvaraRadera