fredag 17 februari 2012

Hålla sig till strategin

Jag läste för ett tag sedan ett inlägg av 40 procent 20 år Strategi funderingar - back to basic om hur strategin utvecklats över tid. Från vad man kan kalla utdelningsinvestering till mer fokus på värdeinvestering Mycket intressant läsning. Sådana inlägg får en naturligtvis att själv fundera på sin egen strategi.

Att jag själv inte är helt konsekvent i användandet av en strategi har jag vetat sedan länge. Jag har ju som tidigare nämnts reserverat ca 1/10 av portföljen till mer spekulationsliknande manövrar så som i G5 Entertainment och Northland Resources. Detta är en minskning över tid relativt sett då jag tidigare haft upp mot 1/3 av portföljen i spekulationsliknande placeringar samt då även haft många fler innehav. Med blandad framgång får tilläggas. Sedan jag begränsat mig till en mindre andel av portföljen samt tvingat mig fokusera mer på enstaka innehav istället för på halvt dussinet så har det gått bättre. En av anledningarna till att jag tidigare avyttrade NGS Group samt sålde av en del på G5 Entertainment aktierna var just att denna andel blivit för tok för stor. Det finns dock en fara med att få loss pengar. Kapitalstress... Det får jag lov till att återkomma till senare.

Utöver den andelen så bygger strategin också på att månadsspara i indexfonder samt sparkonton. Detta är någonting som inte berörs mycket här på bloggen. Det finns inte så mycket att skriva om där. Jag har heller inte utvecklat mina egna tankar och strategier så värst mycket över tid där heller. Jo, förresten jag kunde förr ibland även spekulera i fonder d.v.s. hoppa in och ur olika fonder beroende på hur jag bedömde läget vara. Det var då det.

Den största andelen i aktieportföljen då. Jo det är de som jag har ett mer utdelningsliknande perspektiv på. Jag strävar efter en balans mellan dels tråkigt stabila bolag med god utdelningar, dels bolag med något lägre utdelningar men goda förutsättningar för tillväxt. Totalavkastningen är sedermera självklart en funktion av det pris man betalar. Facebook (för att nu ta ett udda exempel) måhända är ett oerhört bra bolag, men kan fortfarande vara en dålig investering om man betalar för mycket.

Hittills har köp-strategin varit att undvika att köpa något som jag bedömer vara dyrt, köpa någorlunda regelbundet i bolag som jag bedömer det vara ett ok pris på samtidigt som jag ökar andelen köp då jag bedömer det vara billigt. Aktierna läggs i regel på hög och utdelningarna därifrån samt eget nysparande leder till nya köp.

Strategin kommer antagligen ge en avkastning i jämnhöjd med sparandet i index, men med den fördelen att det är mer intressant att lära sig om bolagen, investeringar m.m. än att passivt titta på. Detta intresse leder förhoppningsvis till ökat intresse att avsätta något mer till sparande än vad som annars hade varit fallit. Vilket i kronor räknat kommer ge bättre utfall för gemena man. Jag har tidigare varit inne på det här: Lönar det sig att avkasta 20% mer än marknaden?

Hur ser din strategi ut i nuläget?

6 kommentarer:

  1. jag har tidigare kört 50% på lång sikt och tradat med 50% dock med max 5 aktier för att kunna ha stenhård koll på dem,men strategin ändrades för mer en ett år sedan då jag valde att plockat russinen ur kakan och hållt mig till max tre bolag och nu har jag bara ett g5, det har varit ett lyckokast hitills. Strategier är till för att ändras tycker jag beroende på marknaden men man måste också ta hänsyn till sina nerver. Med detta menar jag att det inte är många som skulle palla med att ha den strategin jag har.mvh Alexus

    SvaraRadera
  2. Själv tänker jag som följande i mitt månadssparande, avkastningen investeras i långsiktiga placeringar.
    20% indexfond.
    20% räntefond.
    20% för kontunerliga aktieköp med långsiktiga horisont.
    20% sparkonto som används för att köpa aktieköp med långsiktiga horisont vid kraftiga kursfall.
    20% kortsiktiga placeringar.

    SvaraRadera
  3. Om man verkligen ska börja från början kan en översyn av placeringarna inom PPM och tjänstepension vara en start (inte den roligaste starten, men ändå).

    Själv kör jag 100% enligt min strategi med utdelningsaktier och undviker chansningar, vilket kan uppfattas som tråkigt (vilket det ju också är:-). Mitt resultat av chansningar under tidigare år är i för färskt minne för att jag ska ge mig på det igen. Sedan sover jag bättre med en väldiversifierad portfölj.

    SvaraRadera
  4. @Alexus - Du har starkare mage än vad jag har helt klart med ett sådant fokus. :)

    @Anonym - Det var en intressant strategi, att öronmärka månadsparandet på det sättet. Det löser ju lite av beslutsångesten också över hur man ska agera vid olika tillfällen.

    @Gustav - Du har helt rätt och som du skriver PPM och tjänstepension har de ju lyckats göra så urbota tråkigt så man drar sig för att ta tag i det. Du har antagligen också lyckats bättre med "karraktärsbygget". Själv har jag inte lyckats släppa spekulationsådran helt och hållet än. :)

    SvaraRadera
  5. Utdelning, utdelning, utdelning. Minst 4% och jag skall efter bästa förmåga bedöma den som uthållig.
    När jag hittar något som verkar intressant så lägger jag en köporder på 3månader på strax över lägsta kursen dom sista 3månaderna och hoppas börsens votalitet skall sköta resten.

    Sedan har jag bara 30% i aktie depå men det är mer för att kunna göra ett bostadsklipp ifall krisen lyckas påverka den svenska ekonomin då jag förväntar mig att både börs och bostadspriser går ner samtidigt.
    Kontanter sitter på högränte konton då jag inte anser t.ex. Räntefonders marginellt högre ränta motiverar den högre risken (tänk Grekland och Saab)

    SvaraRadera
  6. Det är inget fel i att spekulera med en del av sina pengar, huvudsaken är att man är -medveten- om att man spekulerar.

    Bra inlägg

    SvaraRadera