fredag 18 november 2022

Embracer Q2 2022

Embracer avgav nyligen rapport. En rejäl omsättningsökning. Det justerade rörelseresultatet var också rejält. Landade på ca 2,1 miljarder men marginalmässigt på 22 %.

Den som följt mina skriverier om Embracer ser då att resultatet faktiskt kom in högre detta kvartal än vad jag trodde skulle ske. Först nästa kvartal misstänkte jag det skulle ta lite mer fart. Något som dock kom in mer som jag trott var förväntningarna framåt. Bolagets påannonserade framtida resultat och mina egna räknesnurror har ju inte varit detsamma. Nu sänkte man från bolagets håll och då närmade man sig mina egna ihoptutade siffror.

Är man ny på aktier så kan man dra lärdom från detta. Bolagens egna siffror ska man alltid ta med en nypa salt. När du räknar, räkna alltid på vad du själv tror. Inte vad andra tror. Bolagsledningar har ofta lika rätt i sina prognoser som Riksbanken. M.a.o. siffror justeras hela tiden. Så bättre att ha en egen tanke om framtiden.

Det som annars stack ut var väl att inga förvärv annonserades. Fullt förstårligt. Embracer har haft modellen att så länge riskaptiten varit god har man kunnat ta in enkla pengar. Dessutom har man kunnat nyttja sin egen tämligen dyra aktie till att köpa andra bolag. När pengar sedan blir dyra så blir det inte lika attraktivt med förvärv. Som tur är har man nyttjat denna metoden istället för metoden med lån. Man har nyttjat sin ”window of opportunity”. Framöver så lär det säkerligen handla mer om att förvalta och förädla det man har.

En annan sak som verkade tämligen suspekt var prat om avknoppning. Udda prat från någon som bygger ett konglomerat, men vi får kanske se i framtiden vad det bottnar i.

På gång annars är att listas på finlistan. Vilka effekter det får återstår också att se. Jag äger bara aktier i två bolag på First North. Själv föredrar jag ju mer genomlysta bolag som historiskt också visat sig prestera bättre än uppkomlingar. Statistiskt sett löper man större risk att gå på minor på smålistorna. Så per automatik så anses risken högre där enligt min egen metodik. Per automatik så allokeras också då mindre på dylika innehav. Det innebär att trots kursnedgången här i dagarna så kan jag inte köpa mer Embracer. Jag har redan köpt min fördefinierade position i bolaget. Den fördefinierade summan är baserad på risknivån på bolaget, inte prisnivån. Det är bara att acceptera sakens natur och följa sin strategi.

Rapporten fick kursen att sjunka tvåsiffrigt. 

Den som gillar teknisk analys kanske menar på att börsen gått starkt nu ett tag och är överköpt. En darrning torde ligga i sakens natur, men Embracer-aktiens kursreaktion var något större än så. Så något gnager någon eller några.

Gör en notering om att värderingen idag är ca P/S 2,1. Aktien är grön på min bevakningslista så inget jag säljer om jag uttrycker mig så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar