lördag 19 november 2022

Blandade betraktelser

Efter rapport-släpp så kom då nyheter om att Berkshire satt en del pengar i arbete. Köp på ca 4 miljarder i Taiwan Semiconductor (TSM). Man har tillsynes plockat upp den här underleverantören till Apple m.fl. på ca PE 13-14. Positionen i portföljen är ungefär lika stor som den man har i Activision-Blizzard d.v.s liten, men alla bäckar små…

Berkshire sitter ju på drygt dussinet innehav på runt 1 % i portföljstorlek. De gör inte mycket till i det stora hela men även några få miljarder är ju pengar.

Castellum gick nyligen ut med att det blir inställd utdelning framöver. Finanserna ska säkras. Inställd utdelning är ingenting som påverkar min syn där eftersom jag inte köpt för utdelningens skull. Det är de historiskt låga mulitplarna på förvaltningsresultaten samt att priset vandrat nedåt till ca hälften av bokfört värde som lockat mig. Sedan är jag fullt medveten om att det kan bli hack i de kurvorna likt under 90-talet, men jag räknar kallt med att det blir inte så illa som gemene aktiespekulant tror. I alla fall inte utifrån min tidshorisont. Balder och Lundberg är fastighetsspäckade men utan attraktiv utdelning som jag också varit köpare i 2022.

Oavsett prisläge så är dock ”positionen” fylld i Castellum som det ser ut nu. Jag har lite mer utrymme för köp i Platzer, men framförallt Balder (som är nyaste positionen i fastighetsbranschen) och väldigt mycket mer i Lundberg om så skulle önskas. Att Lundberg, liksom en del andra innehav, är näst intill som en omättlig brunn beror på den låga risk som är förknippad med innehavet. Låg risk = möjlig stor position och vice versa i min metodik. Därav är Berkshire Hathaway min absolut största position tätt följt av en rad andra investmentbolag. Evolution är i och för sig en udda fågel i sammanhanget men beror främst på dess otroliga utveckling sedan köp 2019. Inte att jag plöjt in mer pengar än vad jag borde.

SBB är också en position. Får se hur det utvecklar sig där. Hur som så blir det intressant att se hur fastighetssektorn utvecklat sig till 2024-2025. Är värderingarna de samma då tro? Något att oroa sig över lär finnas då med. Det är jag säker på. Vad vet jag däremot inte.

Utdelningar har trots allt elände ändock trillat in på kontot. De något större har i närtid kommit från Hennes & Mauritz och Investor.  Förra månaden ökades lite i Platzer, Balder och Clas Ohlson. Runt rapporttillfället ökades i Berkshire Hathaway. Fondsparande tuggar på som alltid, men fonder är inte lika roliga att skriva om. Kan påtala dock att själv förespråkar jag index eller indexliknandefonder. Därav finns inte så mycket spännande att skriva om där. Nischfonder är en helt annan sak. De kommer och går i popularitet. Indexfonder består. Många nischfonder har sin gyllene tid några år sedan så lämnar de plats för andra.

Får se vad utdelningarna ska återinvesteras i. På bevakningslistan så blinkar mellan 4 och 5 ”grönt” så vi har rört oss ifrån de lite mer lågt hängande frukterna samtidigt som det fortfarande finns gott om köpkandidater. Bland de värsta miljöer jag sett är när vi är nere på ca 2 av 10 ”grönt”. Då är det svårt. Ofta är de gröna också en bra bit ut på riskskalan. Bland de bästa miljöerna är när 7-8 av 10 är ”grönt”. Det är tider då man i princip kan köpa vad som, stoppa in så mycket från sidlinjen man kan, så vet man att det kommer bli bra utväxling på det hela efter ett tag.

Tider kommer, tider går. Vissa saker försvinner, men en del består.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar