söndag 13 november 2022

Disney Q4 2022

Disneys Q4 och tillika årsbokslut kom nyligen. Som jag skrivit tidigare så är det marginalpressade. Allt sedan covid och lansering av Disney+ så har marginalerna legat historiskt lågt.

Nu visade rapporten att tema-parkerna rullar på igen i pre-covid fart. De senaste kvartalen så har det sett bra ut. Tillströmningen av kunder till Disney+ har också varit god, men trots fin utväxling på omsättningssidan så har man inte fått i gång pengamaskinen än. Det fortsätter kosta en hel del och det är det segmentet som kostar. Rörelsemarginalen landade för kvartalet på ca 8 %. Det återstår m.a.o. en hel del till pre-covid/disney+ nivåerna norr om 20 %.

En del IP:n är makalösa som man har så troligen kommer man kunna omvandla det till pengar tids nog. En del andra ideer är för mig bara tröttande. Konceptet med att ta etablerade superhjältar och sedan bygga en liknande karaktär men byta kön på den har jag förstått är populärt. Dock så otroligt fantasilöst och oinspirerande så man blir bara trött. Så även kidsen här hemma. Senaste Star Wars serien förstod jag också var något av en besvikelse. Var nog inget fel på skådespelar-insatserna men  storylinen och berättandet tog tydligen död på det hela ganska fort.

Nu är jag ingen filmkritiker, men min poäng är att att bygga upp visuella berättelser kostar mycket, mycket pengar. Det är investeringar som måste bära frukt. Likt dataspel så läggs otroligt mycket tid, pengar och energi på det så när de sedan lanseras så måste de engagera och skapa intresse för konsumtion.

På sikt är jag dock inte orolig för Disney. De har en diversifierad och otrolig IP-katalog och liksom andra konglomerat så består de av flera kugghjul. Ibland snurrar något på bättre, ibland sämre, men över tid så lär snurra på. 


En del saker har förmågan att bestå helt enkelt.

Disney är ett gammalt innehav som hänger med. Värderingsmässigt så ser det faktiskt lite, lite bättre ut nu än i Augusti då det var ”fair”. Så här omkring är det en möjlig öka kandidat om man som jag har en lite längre vy på bolaget och ser framför sig att marginalerna ska upp tids nog. Dock så är ca 5 av 10 på bevakningslistan grönt så det finns fortfarande en del alternativ där ute.

Den senaste manövern jag gjort är att osthyvla av lite BMW aktier. Till skillnad från Disney har BMW otroligt fina siffror på marginalsidan. Jag ökar ju gärna när saker ser sämre och sämre ut, minskar lite eller avvaktar köp när det ser för bra ut. Aktar mig för belåning. Sån är jag. Men därav lär jag nog, om så önskas och liv finns, kunna blogga om mina tankar kring aktier i många år till. Lite tråkigt, men fungerar i längden. Till skillnad om man med belåning öser in pengar på det som är populärt, hett och på modet. Man kanske bygger en förmögenhet fort, men det kan då också gå fortare utför


Måste bara få med en liten notis om FTX då det är ett tecken i tiden. Mig veterligen en av de mer respekterade krypto-börserna. Grundades 2019 och med drygt en miljon användare, men nu i konkurs. Hur en "värdering" på ca 18 miljarder usd när man tog in pengar 2021 kunde försvinna bara så där. Snacka om story telling. Det där lär det säkert komma en film om tids nog...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar