lördag 1 maj 2021

Beijer Alma Q1 2021

Beijer Alma är en hyfsat gammal trotjänare i portföljen. Första inköp gjordes 2011 och det som då bl.a. imponerade var den starka balansräkningen. 2011 var det en del oro på börsen och under sådana perioder är det ett ypperligt tillfälle att addera innehav och bygga positioner.

Mig veterligen, för att göra en liknelse, ska man vara lite mer försiktig när allt är strålande solsken och ljusblå himmel. Som i går på Valborg. Då är det visserligen en tid av att njuta, men inte alltid att ösa in allt man har och extra till.

Hur som helst. Alla blir saliga på sitt sätt. Hoppas du haft en trevlig Valborg!

Tillbaka till Beijer Alma.

Nettomsättningen ökade med 5,4 % och rörelsesultatet med 46,4%.Vilket gav en marginal på 16,7 % . Även orderingången, som i likhet med många industribolags, redan varit svagt sjunkande innan coronan, återhämtade sig också en del. Även om det spretade ide olika segmenten.

VD kommenterar att pandemin inte påverkat nämnvärt på just efterfrågan. Däremot så har det lett till kostnadsbesparingar. Vilket förklarar de bättre marginalerna.

Balansräkningen fortsatt ok. Inte den urstarka som en gång var, men en solidititet på 51. Man har över tid växlat om från att vara en ”hoarder” och utdelare till mer förvärvande.

Urstarka balansräkningar är avgörande när det händer extrema saker och man förväntas klara av det själv. MEN om någon kastar pengar på en så fort det börjar gunga så behöver man inte oroa sig lika mycket utan kan nyttja mer hävstång.

Nu kom jag från ämnet, tillbaka till Beijer Alma.

Allt sedan orderingång och omsättning bottnade 2020 Q2 så har trenden varit uppåt. De två senaste kvartalens rörelsemarginal bedömer jag inte vara hållbara då de ”boostas” av kostnadsbesparingar, så lite lägre är väl mer i linje med mina anteckningar i rimligt snitt. Q2 2021 kommer bli ett väldigt lätt jämförelsekvartal. Även om orderingången börjar peka uppåt så har det inte riktigt satt fart på omsättningen än, men effekten kommer troligtvis här framöver. Som de flesta har räknat med så kommer troligen 2021 se tämligen bra ut för Beijer Alma och flertalet relaterade bolag. Det är ju detta som kursutvecklingen antagligen redan prisar in.

Rullande vinst ligger på 7,50 kr/aktie vilket på dagens kurs ger ett PE-tal på ca 25. P/S-talet ligger på 2,7. Enligt mig en lite för hög prislapp för mig att addera aktier. För sådan tillväxt relativt prislappen förväntar jag mig inte. Man kommer addera förvärv som naturligtvis kommer öka omsättningen. Påverkan blir några procent på helårsbasis. Välskött och kommer rulla på ja, men man behöver vara lite kräsen ibland också. Speciellt i strålande solsken och under ljusblå himmel.

Några tankar om Beijer Alma eller industribolag i allmänhet?

5 kommentarer:

  1. Ett bolag att köpa nästa gång det skakar ordentligt på börsen. Då kan vi nog få den till 60-70% lägre pris än dagens.
    Frågan är om man är mentalt redo att köpa när det blinkar illrött i alla börslistor och det månad efter månad överallt tala om hur illa det är, arbetslösheten fördubblas och de flesta företagen varslar människor, der skärs ner i allmänna försäkringssystem inkl a-kassa?

    SvaraRadera
  2. Att köpa när det ser som mörkast ut tycker jag inte är speciellt svårt. Ja, under förutsättningen att man inte behöver pengarna. Det svåra skulle vara att sälja av nu och invänta lägre nivåer.

    Själv hade jag inget som helst problem att köpa i mitten av mars förra året. Däremot hade jag problem att sälja av i januari/ februari för att invänta krasch. Speciellt underligt då portföljen redan hade gått ca 15 % upp sedan årsskiftet.

    SvaraRadera
  3. @Anonym, Investerarfar - Själv är jag trög på säljknappar. Man får ju alltid mest för pengarna under större nedåtrörelser. Vara nettoköpare har alltid lönat sig över tid men jag är lite mer försiktig när multiplarna blir högre. Man får dock alltid ställa pris mot förväntad tillväxt för att komma fram till vad man anser skäligt.

    SvaraRadera
  4. Beijer Alma är helt klart ett fint bolag, funderat att ta in dem in min egna portfölj. Men i nuläget känns det lite dyrt att köpa in sig för mig. Man ångrar ju lite nu att man inte tryckte på köpknappen där i mars/april förra året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag blir intresserad av "nya" bolag brukar jag ta en s.k. bevakningspost. En liten andel som varken gör till eller från i portföljen egentligen. Det gör det lite lättare att följa och addera när man tycker det är läge (antingen för man blivit mer övertygad om bolagets långsiktiga potential eller för det blivit billigt nog).

      Radera